Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Skandal eller succé – norsk gallerist retar konstvärlden

Ett norskt galleri sålde dyra tavlor av den ”erkände konstnären” Werner Jensen. Men någon sådan konstnär finns inte – det var galleristen själv som hade skapat verken.
– Konstvärlden är oförutsägbar, konstaterar galleristen Pontus Hammarén, vars norske kollega nu åtalas för bedrägeri.

Vad är konst? Vem får kalla sig konstnär? Och var går egentligen gränsen mellan skandal och succé?

Det är svåra och stora frågor men inget som den norska polisen brottas med. Däremot tycktes det viktigt för politiadvokat (typ kammaråklagare) Andreas Meeg-Bentzen att de 200 beslagtagna tavlor som nu trängs i polisens källare i Oslo förstörs ordentligt. Det sade han i alla fall till norska NRK, som i helgen rapporterade den märkliga historien om galleristen i Oslo.

Men vi tar det från början. För som även Kulturnyheterna på SVT berättat har alltså en konstskandal uppdagats i Norge.

Gallerist hittade på konstnär – målade tavlorna själv

I över 20 års tid ska galleristen John Hedemark i Oslo ha sålt tavlor av den internationellt uppmärksammade konstnären Werner Jensen. Enligt galleristen ska den hemlighetsfulle målaren ha bott och arbetat i Berlin, där han också ska haft en rad uppmärksammade utställningar. Med den bakgrunden har galleristen väckt sina kunders intresse och därefter kunna sälja en del av tavlorna för mer än 50 000 kronor.

LÄS MER: Serier: Nya tips från Netflix, HBO och SVT Play – vecka 15

Problemet är bara att Werner Jensen inte finns. Det är en figur som galleristen John Hedemark har hittat på.

Den norske galleristen försvarar sig med att han arbetat under pseudonym och jämför sitt agerande med den anonyme konstnären Banksy. Men det är inget som Pontus Hammarén, gallerist i Göteborg och styrelsemedlem i Svenska Galleriförbundet, ger mycket för.

LÄS MER: Gripande dokumentär om Alf Robertson

– Det här känns inte alls som ett konstnärligt experiment utan faller snarare under bedrägeri. Han har ju hittat på ett cv, säljer en falsk bakgrundshistoria och gör stora pengar på bedräglig information.

Så här får man inte göra menar du?

– Nej, det får man inte. Om den norska polisens uppgifter stämmer så tycker jag att de har agerat helt rätt.

Norska polisen ville elda upp tavlorna

Den norska polisen uppger att det handlar om summor på minst en miljon norska kronor, men mörkertalet befaras vara stort. De har fått in tio anmälningar om bedrägeri och sex anmälningar om förskingring. Enligt de första uppgifterna i NRK, de som kammaråklagare Meeg-Bentzen förde fram, skulle polisen förstöra de cirka 200 ”falska” tavlorna som man hade beslagtagit från galleristen.

Under veckan som gått har polisen dock backat från de uppgifterna och menar att konstverkens framtid nu ska avgöras av domstolen i samband med att bedrägeriåtalet mot John Hedemark avgörs.

LÄS MER: Berätta gärna om Knutby – men ställ er inte i vägen

– Att bränna alla tavlorna låter drastiskt. Han är ju avslöjad och att förstöra konstverken känns väldigt onödigt, menar Pontus Hammarén.

Intresset för Werner Jensens bluffkonst ökar

Samtidigt tycks intresset för ”Werner Jensens tavlor” nu öka i Norge. Bland annat har Venstres tidigare partiledare och Norges förra kulturminister Trine Skei Grande twittrat om att vore häftigt att äga ett av konstverken.

– Konstvärlden är oförutsägbar. Den kan lätt glida iväg åt överraskande håll. Säg att någon inflytelserik samlare tycker att historien låter spännande och får för sig att köpa in hälften av de här verken, då väcks intresset hos massa människor. Men det kan också segla upp en dag och därefter falla rakt ned som en pannkaka, säger Pontus Hammarén, som oavsett hur detta slutar menar att hans norske kollegas dagar som gallerist i Oslo borde vara räknade.

– Hans rykte är ju sargat och förtroendet bland köparna helt förstört. Dessutom är han gallerist och ingen konstnär, hans agerande är inte tillräckligt spännande för att intresset för tavlorna ska leva vidare.

Att ge sig på båda yrkesrollerna samtidigt, att som gallerist ställa ut sina egna tavlor även under korrekt namn, är för övrigt inget som Pontus Hammarén rekommenderar.

LÄS MER: ”Masked singer” – så dumt att tittarsuccén är given

– Det finns ingen lag som förbjuder mig att göra så, men det blir väldigt svårt att bli tagen på allvar. Trovärdigheten försvinner för en gallerist som säljer sina egna verk.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.