Göteborgare som vill åka till Malmö, Köpenhamn eller Helsingborg i sommar får ta Öresundståget istället för SJ.
Göteborgare som vill åka till Malmö, Köpenhamn eller Helsingborg i sommar får ta Öresundståget istället för SJ. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Sanna Samuelsson: SJ visar att nedskärningar inte är vägen framåt

Att SJ ställer in all sommartrafik mellan Göteborg och Köpenhamn är beklagligt, men det går inte att som Johan Pehrson skylla det på arbetslösa. Snarare väcker det frågan hur mycket av våra gemensamma tillgångar som kan skäras ned innan det inte finns något kvar, skriver Sanna Samuelsson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Som så många andra försöker jag ta tåget när jag kan. Läs denna mening med betoning på ”försöker”, för det ska vara en utmaning, verkar de som bestämmer tycka, både att boka tågen och att ta det – om det överhuvudtaget går några.

Så kom nyheten om att alla SJ-tåg kommer ställas in på sträckan Göteborg – Köpenhamn på grund av banarbete och personalbrist. Det känns som ett extra hugg i ryggen, för dessa tåg går ju som bekant inte bara till Malmö, utan till hela Europa. Köpenhamn, Berlin, Hamburg, Wien, London, allt går via getingmidjan som är Öresund. Öresundstågen går förvisso, men de är bara hälften av avgångarna.

ANNONS

Vi är många som är drabbade av den där särskilt heliga SJ-vreden. Inte för att vi vill göra ett miljö-statement, utan för att tåg är ett vanligt resemedel, som vi är beroende av.

Men det var inte det som Liberalernas partiledare och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson tänkte på när han läste nyheten: Nej, fullkomligt världsfrånvänt twittrade han: ”Inga SJ-tåg mellan Skåne och Göteborg i sommar. Det är helt sjukt faktiskt. Hundratusentals arbetslösa. Ändå går inte tågen på grund av lokförarbrist. Med regeringens politik kommer det inte vara lika fett att vara arbetslös. Bidragsreform. Utbildningslinje. Arbetslinje. Punkt.”

Såväl SJ som Johan Pehrsons tweet om SJ tycks fast inne i sin ideologiska nedskärningslabyrint.

Det framstår, som många har påpekat, som ett desperat försök att fortsätta skylla på de arbetslösa, igen. Tyvärr, Johan, det skeppet seglade typ 2008. I stället börjar allt fler ställa sig frågan hur mycket av våra gemensamma tillgångar man kan skära ned innan det inte finns något kvar. I jakten på ”kostnader” blir både underhåll och personal hyvlad, vilket är själva basen för verksamheten. Hur är det tänkt att det ska gå ihop? Det verkar inte vara det viktiga.

Ideologin bakom är höljd i dimma, men stavas effektivisering; vår tids honnörsord, som så ofta leder till mer kaos.

I Ami-Ro Skölds nya film ”Butiken”, som går upp på bio i veckan, försöker en butikschef leva upp till ledningens högre krav på vinst, genom att försämra personalens arbetsvillkor. Till slut jobbar de bara två timmar i taget och blir inkallade på sms 30 minuter före passet. Mycket energi läggs också på att försöka skydda soporna, så hemlösa inte kan ta för sig av svinnet. Varför allt detta är så viktigt hinner ingen reflektera över.

ANNONS

Seko:s Karin Åkersten skrev 2021 i Dagens arena om hur arbetsförhållandena för tågpersonal har försämrats kraftigt, särskilt på SJ, på grund av krav på kostnadsoptimering. ”För personalen på SJ är det snarare regel än undantag att inte få veta sina arbetstider förrän dagen innan.” (25/12).

Såväl SJ som Johan Pehrsons tweet om SJ tycks fast inne i sin ideologiska nedskärningslabyrint. Vad som är poängen med detta vet ingen, förutom managementkonsulterna som skrattar hela vägen till banken.

Men som Veronica Maggio sjunger i låten ”Nu stannar vi på marken”, gjord i samarbete med SJ: ”Det kunde varit värre, det kan alltid vara värre, tänk på det”.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Storm mot Pehrson – arbetslösa har det "fett"

LÄS MER:Pehrson (L): Det har varit för ”fett” att vara arbetslös

LÄS MER:Kritik mot SJ efter stopp i "värsta tiderna"

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS