Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Se ”The show can’t go on” från Göteborgs stadsteater

GP visar ”The show can’t go on” av Roland Schimmelpfennig med skådespelare från Göteborgs stadsteater. I höst är både regissör och dramatiker aktuella igen.

Den 4 december har föreställningen ”100 sånger” av den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig premiär på Backa teater.

Men redan nu kan ni se en filmatisering av Roland Schimmelpfennigs text ”The show can’t go on” i regi av Michael Cocke och med skådespelare från Göteborgs stadsteater på gp.se.

Michael Cocke märkte, i och med arbetet med ”The show can’t go on”, att det var roligt för skådespelarna att få jobba och vara kreativa tillsammans igen. Bild: Privat

Roland Schimmelpfennig är en av Michael Cockes favoritdramatiker. Cocke var i kontakt med Schimmelpfennig som skickade honom en artikel han skrivit i våras i Süddeutsche Zeitung på tal om corona.

– Jag läste den på min knaggliga tyska och tyckte att den borde översättas till svenska. Han sa att den hade blivit filmatiserad. Jag föreslog det till teaterledningen här som tyckte att det var en jättebra idé, säger Michael Cocke.

Första gången han kom i kontakt med Schimmelpfennig var när han 2012 satte upp hans pjäs ”Den gyllene draken”.

LÄS MER: Stadsteatern presenterar ett annorlunda spelår

– ”Den gyllene draken” är en underhållande pjäs om en tand och en restaurang, men som samtidigt skildrar en hel världssituation, berättar han.

Pjäsen handlar om en kinesisk illegal gästarbetare med tandvärk på en restaurang. Med en rörtång drar de ut tanden som sedan flyger över rummet och ner i en soppskål hos några flygvärdinnor. Genom denna händelse får man sedan veta mer om den kinesiska gästarbetaren, om flygvärdinnorna och om människorna i huset.

– Han leker med tid och rum, och är samtidigt lättillgänglig och humoristisk, säger Michael Cocke.

Ett fattigt samhälle utan teater

"The show can't go on" är en hyllning till teaterkonsten och varför den är så viktig.

– Jag har hållit på mycket med barnteater och har under de senaste åren upplevt ett annat sug efter teater, efter de levande mötena, att med fantasin låtsas att man är på andra platser, i en annan tid och med andra livsöden. Det är viktigt med mötesplatser där man kan fundera över livet och samhället, säger Michael Cocke.

LÄS MER: "Dekalogen" blir teater i Göteborg

Ett annat tema som dyker upp är relationen mellan konst och underhållning. Roland Schimmelpfennig skriver bland annat att viruset ”skickar ut oss i streamingtjänsternas entertainment-öken”.

– Jag älskar själv tv-serier. Men det råder det heller ingen brist på. Teatern är en krånglig konstform, man måste planera väldigt mycket, repetera i månader och man kan inte uppträda för så många personer åt gången. Man behöver inte ställa det mot varandra. Men utan teatern skulle vi ha ett fattigt samhälle, säger Michael Cocke.

En optimistisk person

Michael Cocke märkte, i och med arbetet med ”The show can’t go on”, att det var roligt för skådespelarna att få jobba och vara kreativa tillsammans igen.

– Alla sitter vid sina datorer och har möten. Vi hade väldigt roligt! Det finns en törst och en längtan efter att få uppträda för publik igen, berättar han.

I december sätts Schimmelpfennigs ”100 sånger” upp på Backa teater i regi av Michael Cocke. En pjäs han själv har beställt av författaren under sin tid som konstnärlig ledare för Örebro länsteater.

LÄS MER: Lars Melin tar över Backa teater

– Det är en pjäs som utspelar sig under fyra minuter och handlar om människorna på en tågstation innan en bomb exploderar. De tänker på vad de varit med om eller vart de är på väg, vad de drömmer om. Om ”The show can´t go on” är en hyllning till teatern är ”100 sånger” en hyllning till livet, säger Michael Cocke.

Men även om det finns något lite dystopiskt över ”The show can’t go on” är Michael Cocke en optimistisk person.

– Jag hoppas att coronakrisen leder till att vi ser teaterns och kulturens värde i samhället. Att den prioriteras i framtiden – precis som att vi inte har prioriterat äldrevården eller skolan tillräckligt. Teatern tillhör ett samhälles själ, säger han.

Fakta: ”The show can’t go on”

I en nyskriven text resonerar den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig kring hur coronakrisen slår mot teatrarna runt om i världen: vad betyder det för oss, och samhället, när vi plötsligt förlorar den mötesplats som teatern utgör?

Regissören Michael Cocke samlade några av Göteborgs Stadsteaters skådespelare och filmatiserade texten.

”The show can’t go on” går att se på gp.se/kultur från torsdag kl 12.00. Den ligger kvar i 30 dagar.

I höst sätter Göteborgs Stadsteater upp 100 sånger, skriven av Schimmelpfennig och i regi av Michael Cocke. Premiär 4 december.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.