Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Tredje akten handlar om parrelationer. Jonas Fröberg och Caroline Andréason i performanceföreställningen Long to belong. Bild: Johan Karlsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Scenkonst med publiken i skyltfönstret

Teaterkollektivet Snö sätter publiken i skyltfönstret när ett drama utspelar sig på gatan utanför.

Gränsen mellan scen och salong verkar vara ovanligt suddig denna teaterhöst i Göteborg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I Ringaren i Notre Dame får en del av publiken på Göteborgsoperan plats i kören på scenen, i Folkteaterns Dogville sitter åskådarna i kyrkbänkar direkt på scengolvet och i första akten på performanceföreställningen Long to belong placeras alltså publiken bakom ett stort fönster medan spelet pågår på Södra Allégatan utanför.

LÄS MER: Hon spelar Esmeralda i klassiska sagan på Göteborgsoperan

– Samtidigt finns det verkliga livet där ute, det är jätteintressant, vi kan inte riktigt styra vad som händer, säger skådespelaren Caroline Andréason

Föreställningen är nästan helt ordlös, och konstkollektivet snö, den här gången förstärkt med Jonas Fröberg från Teater Spira, har jobbat mycket med rörelse och dans.

– Vi ville pröva att inte ha så mycket språk med för att föreställningen ska kunna ses även av den som inte förstår svenska.

Tango och krockar

Konstkollektivet Snö har jobbat mycket med Dans och rörelse i föreställningen Long to belong. Jonas Fröberg och Caroline Andréason på scenen.. Bild: Johan Karlsson

Temat är tillhörighet och utanförskap med utgångspunkt i begreppet Kasam, skapat av sociologen Aron Antonovsky, en förkortning av känslan av sammanhang.

LÄS MER: Se Göteborgsoperan förvandlas till Notre Dame

– Kasam används inom bland annat vården för att mäta verklig livskvalitet, två personer med samma diagnos kan uppleva sin situation olika beroende på hur deras nätverk ser ut. Vi ville använda det här begreppet i ett annat sammanhang.

Föreställningen består av tre delar, det är bara första akten som spelas utomhus. I andra akten dyker en gäst upp. Khaled Alesmael, syrisk journalist, har varit här liksom musikern David Sperling Bolander och psykologen Johannes Nordholm.

LÄS MER: Dogville är ett moral- och främlingsdrama

Tredje delen handlar om parrelationer, där blir det mycket dans och en tangocoach har varit inblandad.

– Föreställningen undersöker hur vi förhåller oss till varandra, vad det innebär att tillhöra en grupp. Det är en otraditionell form vi valt och det blir också ganska roligt. Det uppstår många krockar och mycket komik när man rör sig på en liten yta tillsammans med personer man inte känner, säger Caroline Andréason

LÄS MER: Vacker brutalitet i Dogville

Fakta: Long to belong

Spelas 7/10, 10/10, 12/10 och 14/10 på Mötesplats Göteborg, Södra Allégatan 1B. :

Av: Caroline Andréason, Jonas Fröberg och konstkollektivet snö

Rumsligt koncept och kostym: Heidi Saikkonen

Musik och ljudkomposition: Peter Weicht

Medverkande: Caroline Andréason och Jonas Fröberg

Tekniker/publikvärd: Amanda Nord

Layout: Lovisa Pihl

Producent: Caroline Andréason, Ida Jarlgren

Foto: Johan Karlsson

Tangocoach: Love Nilsson, World Dance Company

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.