Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Så blev ”Burnin” 90-talets största svenska hitsingel

Först skrev Christina Herrström tv-serien ”Glappet”. Sedan hjälpte hon till att skapa 90-talets största svenska hitsingel ”Burnin”. Allt på plats här i Göteborg.
– Det hade inte gått någon annanstans, säger hon.

Knappast någon annan tid heller. Det var i början av 1990-talet och författaren och manusskribenten Christina Herrström hade flyttat till Göteborg med sin dåvarande man, regissören Peter Schildt.

De hade nyligen gjort den hyllade ungdomsserien ”Ebba och Didrik” för SVT och här i Göteborg fick Christina Herrström ett arbetsrum i tv-huset på Delsjövägen, uppmuntrande tillrop och mer eller mindre obegränsat med tid att skriva.

LÄS MER: Mark Isitt leder TV4:s nya husprogram i brittisk stil

– Steen Priwin (SVT Göteborgs dåvarande chef) var väldigt generös och efter att ha gjort tv-filmen ”Damen i handskdisken” med Gerd Hegnell fick jag gott om tid för mitt nästa projekt.

Glappet föddes i tv-huset i Göteborg

Christina Herrström ville skriva en tv-serie med två tonåriga tjejer i huvudrollen. Steen Priwin sade ”javisst” och gav henne fria händer. Under flera år mejslade hon sedan fram de bästa vännerna Ella (Julia Dufvenius) och Josefin (Katharina Cohen) som otåligt väntar på att livet ska börja och som ”Glappet” kom att handla om.

Tidigt i sitt manus hade Christina Herrström skrivit in att tjejerna skulle ha varsin idolposter på väggen, en snygg och lättklädd kille, som de kysste godnatt. Men det behöves ju en låt också. Helst en hitlåt.

LÄS MER: Recension: ”Kärlek & anarki” – Netflix

– Anders Melander som hade gjort all musik till Peters tidigare produktioner spelade upp ett par olika låtar för oss och det var speciellt en som sög till direkt.

Långsam, lite ödslig och med rejäl hitpotential var ”Burnin” precis vad de letade efter, men Christina Herrström kände att Anders Melanders röst var lite ... tja, fel. Den funkade inte riktigt.

Spelades in i en garderob

Så de lyssnade på en rad andra artister, funderade på vem som kunde funka, vände och vred på olika sångare. Men utan att träffa rätt. Christina Herrström hade nästan gett upp hoppet när de gick på en konsert med Amandakören på Stora teatern i Göteborg.

– Och där var han! Niklas Hjulström. I samma stund som han sjöng ”With a little help from my friends” kände jag att vi hade hittat vår röst. Där fanns en sexighet som vi var ute efter. Honom skulle vi ha!

Sagt och gjort. Niklas Hjulström gillade låten och var inte svårövertalad. Han åkte hem till Anders Melanders lägenhet på Sprängkullsgatan och sjöng lite i förbifarten in låten, rätt upp och ned, inuti Melanders kombinerade bandförråd och garderob.

– Det var verkligen gjort i all hast, minns Christina Herrström.

LÄS MER: Fransoserna borde älska ”Emily in Paris” – inte rasa

Men trots att låten också spelades in enligt konstens alla regler i en påkostad studio var det just den här första, lite ruffa garderobstagningen som hamnade på skiva. Och med artistnamnet Cue kom ”Burnin” att grammisbelönas, toksäljas och växa till 90-talets kanske största svenska låt.

Förstod inte hur stor ”Burnin’” skulle bli

Niklas Hjulström och Anders Melander brukar då och då lyftas fram och hyllas för sin närmast osannolika bedrift. De har turnerat med bandnamnet Cue och deras låt har remixats och tolkats i alla möjliga sammanhang. Gott så.

Men utan Christina Herrströms tv-manus, utan hennes envetna jakt på rätt sångröst och utan den där konserten med Amandakören så hade inget av detta hänt.

– Nej, så är det faktiskt. Utan mig hade den inte blivit till. Jag gillade låten och tyckte att den lyfte serien, fast mer än så var det ju inte. Jag förstod inte vilken enorm succé som väntade eller att den skulle komma att leva sitt egna liv.

Men det gjorde den. Och det gör den. Även på andra sidan jordklotet.

– (skratt) För några år sedan satt vi vid en bardisk på Zanzibar utanför Afrikas kust när ”Burnin” plötsligt dök upp på radion. Från min tv-serie ”Glappet” ... det kändes lite absurt.

LÄS MER: Om jag blev rik på comedy – hade jag skjutit en apa då?

Burnin”

  • Cues hitsingel från 1997 lär ha varit den mest spelade låten i svensk radio under hela 1990-talet.
  • Den fick en Grammis för "årets låt” och singeln sålde tre gånger platina (närmare 300 000 exemplar). Den låg etta i Sverige under flera veckor och på topp-10 i de övriga nordiska länderna.
  • Cue bestod av sångaren, skådespelaren och regissören Niklas Hjulström samt av låtens upphovsman Anders Melander, med bakgrund i bland annat Nationalteatern.
  • Berättelsen om ”Burnin” är första delen i GP Kulturs serie ”Så gjorde vi”. Där intervjuar vi personer som berättar om hur de skapade något ikoniskt i, eller med anknytning till, Göteborg.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.