Den 10 januari 1999 premiärvisades det allra första avsnittet av David Chases nya gangsterserie Sopranos på kabelkanalen HBO i USA.
Bossen Tony Soprano (James Gandolfini) och hans våldsamma, konfliktfyllda och lite udda entourage i New Jersey blev snabbt enormt populära och när Sopranos satte dramatisk punkt efter 86 avsnitt var det som världens mest hyllade och prisade tv-serie. Snittbetyget på IMDB, 9,2 av 10, säger det mesta om den här seriens tyngd och kraft och förmåga att stå emot tidens tand.
Det kryllar nämligen av dramatiska möten, skakande ögonblick, klockrena kommentarer och galna stunder i Sopranos och inför 20-årsjubileet har vi ställt samman tio av seriens mest minnesvärda scener.
Öppningen. Tony hos Dr Melfi
Redan i Sopranos allra första öppningsscen förstår man att det här inte är någon vanlig gangsterserie. Tony Soprano har fått en panikattack och ramlat ihop bland folk, vilket såklart inte är särskilt lämplig för en gangsterboss. De spända scenerna hos Dr Melfi är de mest laddade stunderna i hela första säsongen. Det är som att titta på ett smältande isberg, väldigt lite syns på ytan men enormt mycket ryms därunder.
Christopher och Paulie jagar en ryss i Pine Barrens
Christopher och Paulie velar runt i snön i skogsområdet Pine Barrens på jakt efter den "interior director" som dödat 16 tjetjenska rebeller och lyckats smita från den klantiga duon. Ryssen har komprometterande uppgifter om Tony Soprano och måste röjas ur vägen. En skruvad scen som på ett par minuter lyckas sammanfatta vad hela serien handlar om: frustration, missförstånd, skruvad humor och brutalt våld. Lite som en film av bröderna Coen.
Toby jagar Leotardo med The Clash i högtalarna
Biljakter var ingen bärande del i Sopranos, men när Tony får syn på Phil Leotardo drar jakten igång. Leotardo som är skyldig Tony pengar hoppar in i sin rostfärgade coupé och river iväg, medan Tony haltar in i sin stora stadsjeep och kör efter med Rock the Casbah dånande på hög volym. För till skillnad från bilar var musiken alltid viktig i den här tv-serien. En stunds vardagsaction med precis lagom mycket adrenalin pumpande.
Den grå vardagen som gangster
Tony pratar med en död fisk
Tony ligger magsjuk hemma i sängen och yrar men i sin febriga dröm inser han att Big Pussy jobbar för FBI. Hans gamla vän, som talar till honom i form av en död fisk, erkänner samarbetet och hela sekvensen är både kul och knäpp, på samma gång.
Interventionen med Christopher
Adriana har tröttnat på Christophers skenande drogmissbruk. När han hög som ett fyrtorn råkar kväva deras lilla hund samlar hon hela gänget för att ställa honom till svars. Intentionen är god men interventionen går raskt överstyr när känslorna börjar svalla.
Tony och dagdrömmarna
Vad skulle Tony ha jobbat med om han inte blev gangsterboss? Kunde han ha satsat på idrotten, blivit en fotbollscoach? Det är en fråga som han själv brottas med i serien, och ingenstans skildras det lika skruvat och snyggt som i den här läckert filmade sekvensen. Med hjälp av Dr Melfi lär vi känna Tony Soprano alltmer för varje terapisession, men även drömmarna hjälper till att lägga pusslet.
James Gandolfini briljerar
Utan James Gandolfini i paradrollen som Tony Soprano hade serien knappast blivit en sådan succé. Här är någon på gång att förråda verksamheten och Tony känner hur snaran dras åt. Han anklagar och attackerar sin gamle vapendragare Paulie och håller på att gå upp i limningen innan Silvio lugnar ned känslorna med en flaska sprit. En av James Gandolfinis starkaste scener i hela serien.
Tony Soprano – den brutale familjefadern
Emellanåt glömmer man bort att Tony Soprano inte bara klättrade i karriären och blev gangsterboss på grund av sin intelligens och trubbiga charm, utan lika mycket på grund av sin brutala sida. Den som retade eller gick emot honom fick räkna med att ligga lågt ett tag, men den som hånade hans familj (i det här fallet dottern Meadow) gjorde bäst i att lämna stan ... annars jävlar. En rå och obehaglig scen men också en nödvändig påminnelse om Tony Sopranos extremt våldsamma sida. Påminner om en lika jobbig scen i filmen American history X
Slutet. Tony med familj på krogen
Snacka om att sluta med stil. Fortfarande vet ingen riktigt vad som hände inne på dinern där Tony, Carmela och A.J. sitter och väntar på Meadow. Kameran antyder att något är på gång och i samma sekund som Meadow stormar in genom dörren tystnar Journeys Don't stop believin' och allt blir svart. Är det en hitman som sitter vid bardisken och skjuter ner hela familjen eller är det bara Meadow som är försenad? Inser Tony att något är på gång eller vet han att läget tvärt om är lugnt? Men varför tystnar i så fall musiken och framförallt, vem släckte ljuset ..? Så många frågor.