Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Ruben Östlund vinner Guldpalmen i Cannes

Det blev en svensk succé på filmfestivalen i Cannes. Ruben Östlund vann guldpalmen för andra gången i karriären för sin ”Triangle of sadness”. Dessutom går priset för bästa manus till Tarik Saleh för hans film ”Boy from heaven”.

På lördagskvällen stod det klart att Ruben Östlund vinner Guldpalmen i Cannes för sin svarta satir ”Triangle of sadness”. Redan 2017 blev regissören från Styrsö historisk när han tilldelades Guldpalmen för sin film ”The square”. Nu repriserar han och filmteamet bedriften för andra gången.

”Triangle of sadness” är regissörens första engelskspråkiga film och i rollistan återfinns internationella skådespelare, bland dem Woody Harrelson som syns i rollen som marxistisk sjökapten.

”Fantastiskt kul”

Kort efter triumfen intervjuas en lugn men tacksam Ruben Östlund i Kulturnytt.

– Det är en otrolig glädje och det känns helt fantastiskt. Man vet hur svårt det är att vinna en guldpalm och att vinna en till och två i rad, det är någon sorts ett etablering av ett regissörskap i Frankrike.

Framgångsreceptet med humor i kombination med allvar har varit avgörande för honom.

– Det finns mycket film som är ”viktigt” inom citationstecken som blir poserande och det handlar nästan mer om att man vill skriva in sig en viss typ av tradition. Jag vill vara fri och direkt i tilltalet, säger han till Kulturnytt.

Framkallar engagemang

Kristina Börjenson, poduktionschef på Film i Väst, är upprymd över Rubens Östlunds framgång och betonar det unika i vinsten.

– Jag har sett listan på regissörer som har vunnit två gånger och den är ju kort så Ruben skriver verkligen in sig i historien, säger hon.

En framgångsfaktor har varit tematiken i hans filmer, menar hon.

– Han framkallar engagemang hos publiken, det skriks och det skrattas. Sedan finns det alltid ett tydligt ämne som han håller sig till vilket blev tydligt också i den här filmen.

En annan aspekt menar hon ligger i hans mänskliga kvaliteter.

– När man pratar med skådespelare så menar de att han alltid får dem att ge sitt yttersta.

Ruben Östlund som växte upp på Styrsö utanför Göteborg låter i ”Triangle of Sadness” här ö-livet spåra ur rejält när han återvänder till den svarta satir som blivit hans signum. Världens äldsta modemagasin Vouge listar filmen som en av de mest emotsedda under årets Cannesfestival, och kallar den samtidigt för regissörens ”konstigaste satir hittills”. På bilden en scen från filmen. Bild: SF Studios
Ruben Östlund som växte upp på Styrsö utanför Göteborg låter i ”Triangle of Sadness” här ö-livet spåra ur rejält när han återvänder till den svarta satir som blivit hans signum. Världens äldsta modemagasin Vouge listar filmen som en av de mest emotsedda under årets Cannesfestival, och kallar den samtidigt för regissörens ”konstigaste satir hittills”. På bilden en scen från filmen. Bild: SF Studios

Svensk succé

Även för svenske regissören Tarik Saleh blev årets filmfestival i Cannes en stor framgång. Han knep priset för bästa manus för sin nya politiska thriller ”Boy from heaven”. Liksom hans Guldbaggevinnare ”The Nile Hilton Incident” är det en mörk thriller som utspelar sig i Kairo med Fares Fares i huvudrollen. Redan under fredagen tilldelades Saleh dessutom det ärofyllda Prix françois chalais i Cannes. Ett pris som instiftats till minne av den franske historikern och journalisten François Chalais.

Men det stannade inte heller där. Även den tredje filmen med svensk regissör i tävlan lyftes under lördagens prisceremoni vid franska rivieran.

”Jag har kommit en lång väg för att stå på den här scenen i kväll. De var inte en enkel historia; det var förnedring, men där fanns film. Det var ensamhet, men där fanns film. Det var mörker, men där fanns film. Filmen var alltid med mig”, sa den iranska Zahra Amir Ebrahimi när hon på lördagskvällen tog emot sitt pris i festivalpalatset.

Utmärkelsen fick hon för sin insats i filmen ”Holy Spider” i regi av den i Sverige verksamme regissören Ali Abbasi. Berättelsen bygger på ett verkligt fall. Den iranske seriemördaren och trebarnspappan Saeed Hanaei var uppfylld av vanföreställningen att han var på ett heligt uppdrag. Sexton prostituerade kvinnor hann han mörda i Mashhad mellan 2000 och 2001 innan han dömdes till döden för sina brott. Samtidigt blev han i viss mån påhejad av allmänheten i hemlandet för sina dåd.

Zahra Amir Ebrahimi syns där i rollen som kvinnlig journalist som bestämmer sig för att för att undersöka de många morden på prostituerade i Mashhad som anses vara en helig stad.

I Sverige var filmbranschen var snabb med att hylla sina inhemska pristagare.

”Detta fantastiska år för Sverige i Cannes kröns nu av två av filmvärldens absolut finaste priser. Andra Guldplamen för Ruben Östlund. En enorm bedrift. Första gången i Cannes för Tarik Saleh och han vinner Bästa manus. Det är en otrolig prestation att vinna dessa priser i konkurrensen som råder på världens viktigaste och mest prestigefulla filmfestival,” säger Anette Novak, vd vid Svenska Filminstitutet, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Allt du behöver veta om de tre svenska filmerna i Cannes

LÄS OCKSÅ: Här är hetaste kandidaterna till Guldpalmen i Cannes

LÄS OCKSÅ: Årets Guldpalmstävling är redan en seger för svensk film

Här är vinnarna på Cannes filmfestival 2022:

Guldpalmen (första pris): "Triangle of sadness" av Ruben Östlund

Grand Prix: "Close" av Lukas Dhont och "The Stars at noon” av Claire Denis

Juryns pris: "Eo" av Jerzy Skolimowski och “The eight mountains” av Felix van Groeningen

Bästa regi: Park Chan-Wook för "Decision to leave"

Bästa manliga skådespelare: Song Kang-Ho i "Broker"

Bästa kvinnliga skådespelare: Zahra Amir Ebrahimi i "Holy spider"

Bästa manus: "Boy from heaven” av Tarik Saleh

Hedersguldpalmen: Tom Cruise, Forest Withaker

Bästa kortfilm: "The water murmurs" av Jianying Chen

Juryns speciella omnämnande – kortfilm: "Lori" av Abinash Bikram Shah

Prenumerera på Göteborgs-Postens nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.