Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Smärtsamma höftproblem men glad ändå. Filmregissören Roy Andersson kom i rullstol till presskonferensen på Venedig filmfestival, där hans film "Om det oändliga" hade världspremiär. Bild: Joel C Ryan, TT

Roy Anderssons nya film hyllas i Venedig

Roy Anderssons film "Om det oändliga" hyllas efter tisdagens världspremiär på Venedig filmfestival, där den tävlar om ett guldlejon. "Kort, bitterljuv och utsökt uppdiktad", skriver branschtidningen Variety.

2014 vann Roy Andersson Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig för filmen "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron". Nu gör han, som GP tidigare rapporterat om, comeback i den anrika tävlingen som äger rum på den italienska ön Lido.

LÄS MER: Roy Andersson uttagen att tävla i Venedig

Under tisdagen hade hans nya film "Om det oändliga" premiär i Venedig, och fick över lag ett positivt mottagande.

Den 76-årige regissören Roy Andersson kom till festivalen med svåra smärtor, fick lyftas ur taxibåten vid ankomsten till Lido, och ankom till filmens presskonferens i rullstol. Det var värk i en höft som plågade honom, och han tvingades ställa in alla sina intervjuer under tisdagen.

"Utsökt och märklig"

Filmen "Om det oändliga" visades två gånger under tisdagsförmiddagen och fick ett positivt mottagande, om än inte lika översvallande som vid premiären av "En duva...".

"Även om den nya filmen riskerar att kännas som B-sidan till "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" så är den ändå utsökt, märklig och helt olik allt annat i tävlingen: en film som får enformigheten att framstå som unik och det banala att verka utopiskt", skriver Xan Brooks i brittiska The Guardian. Recensionens rubrik är "En gudomlig komedi med ögonblick av djävulskt snille".

LÄS MER: Recension: "En duva satt på en gren och funderade över tillvaron"

I branschtidningen Variety skriver filmkritikern Guy Lodge: "Kort, bitterljuv och utsökt uppdiktad är Roy Anderssons senaste samling vassa existentiella sketcher samtidigt klart igenkännbar, och det är vackert så".

I filmtidningen Screen menar Jonathan Romney att "det kan mycket väl kan vara så att ju mer världsliga Anderssons filmbilder blir, desto mer djupsinniga lyckas de samtidigt vara".

Deborah Young i Hollywood reporter menar att "Om det oändliga" blivit mer existentiell, men mindre rolig än föregångarna. Hon ser något "lätt, flyktigt, absurdistiskt, ibland skarpsinnigt, ibland mer grubblande". Hon får medhåll av David Ehrlich i det nätbaserade filmmagasinet Indiewire, som menar att Roy Anderssons nya film är hans minst komiska, men mest ömsinta.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.