Skiss av Goldin och Sennebys gestaltning "Evig anställning”, med visualisering av Anna Heymowska.
Skiss av Goldin och Sennebys gestaltning "Evig anställning”, med visualisering av Anna Heymowska. Bild: Statens konstråd

Sanna Samuelsson: Revisorerna vs konstnärerna 1-0

Goldin & Senneby har gjort sig ett namn som något av den svenska konstvärldens troll. När de fick i uppdrag att göra ”Evig anställning” i Göteborg blev det en världsnyhet. Men de hade inte räknat med den svenska byråkratin.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

När konstnärsduon Goldin & Senneby blev utvalda för att göra den konstnärliga utsmyckningen till Västlänkens station vid Korsvägen 2017 blev det en nyhet världen över. "Evig anställning” är nämligen ett konceptverk som gick ut på att investera tillräckligt mycket pengar på den finansiella marknaden för att det skulle bli en slags evighetsmaskin. Avkastningen skulle sedan både återfinansieras och gå till en anställning för en person, för evigt.

Nu verkar det, efter Maria Domellöf-Wiks avslöjande på GP Kultur som att hela projektet har stött på patrull. Man får nämligen inte betala ut offentliga medel till stiftelser som kapitaltillskott utan regeringens medgivande. Och det har man inte fått.

ANNONS

Goldin & Senneby har gjort sig ett namn som något av den svenska konstvärldens troll. Inte för att de inte är seriösa, men för att de alltid verkar ha en räv i bakfickan. När deras avhandling i konstnärlig forskning skulle examineras på Kungliga konsthögskolan 2016 presenterades det i form av en låda och ett performance. Duon hade infiltrerat en hemlighetsfull amerikansk hedge-fond och samarbetat med en magiker, meddelade de den förbluffade publiken.

I verket ”Headless” utforskades ett off shore-bolag i Bahamas, och en författare fick i uppdrag att spökskriva en spänningsroman om att spökskriva en spänningsroman om detta mystiska företag som sedan gavs ut på det amerikanska förlaget Triple Canopy. Goldin & Senneby fascineras av det ljusskygga finansiella systemet med dess hemlighetsfulla metoder för att flytta kapital och få det att försvinna bortom skattemyndigheternas räckhåll. Detta blir ett slags trolleritrick, som de kan använda sig av i sin konstnärliga praktik.

Det som nu hänt, och som stuckit hål på Goldin & Sennebys trolleritrick, är den svenska politiska byråkratin.

LÄS MER:GP avslöjar: Konstverket ”Evig anställning” vid Korsvägen blir max en deltid

Jag var för ett antal år sedan på ett samtal om boken där författaren Mara Lee, som för övrigt var omskriven i boken, var med. Allt var förstås mycket meta, men det jag minns mest var hur Lee mycket krasst stack hål på den kreddkåta stämning som fanns i rummet. Hon sa något i stil med att det ekonomiska systemet inte alls var mystiskt. Att det var mycket enkelt. Det globala nord suger ut det globala syd. Det är det som är kruxet med det ekonomiska systemet.

ANNONS

Det som nu har hänt, och som stuckit hål på Goldin & Sennebys trolleritrick, är den svenska politiska byråkratin. Konceptkonstnärer och revisorer verkar inte vara någon skön kombination. Konstnärerna beskriver själva verket som ett ”anti-performance” och det får man verkligen säga är en träffade beskrivning, eftersom ingenting verkar ha kunnat genomföras. Är det en del av konstverket? Nja, det verkar inte så. De har helt enkelt stött huvudena i det byråkratiska glastaket.

En byråkrati som finns för att skapa en långsiktig hållbarhet i systemet. Den tillförlitlighet som ”Evig anställning”-projektet antyder, att pengar alltid kommer ackumulera mer pengar, och att anställningen därför skulle vara evig, är en chimär. Några kloka tjänstemän har bestämt att spekulation i skattemedel via stiftelser inte är en säker väg att gå. På något sätt uppskattar jag det, även om jag också uppskattar konceptet ”Evig anställning”. Det ekonomiska system som vi har i dag, och som bygger på hög grad av risktagande, kommer inte hålla för evigt.

LÄS MER:Göteborg är bäst på nyskapande offentlig konst

LÄS MER:Det tycker göteborgarna om konstverket ”Evig anställning”

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS