Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/7

Recension: "Ung svensk form" – Designfestivalen

Det har åter blivit dags för HDK:s årliga Designfestival. I år har man speciellt riktat in sig på att visa utställningar i det offentliga rummet. GP:s designkritiker Boel Ulfsdotter skyndade till Nordstan.

Hantverk

Ung Svensk Form

Nordstadstorget invid huvudentrén till Åhléns

T o m 13 okt

I år ingår utställningen "Ung svensk form" i Designfestivalens program. Den återkommer i ny upplaga varje år och innehåller verk av yngre utövare vars formgivning har premierats av Föreningen Svensk Form. Betraktaren ges härigenom en utmärkt och inte så lite fascinerande fingervisning om vilken typ av influenser som är av avgörande betydelse för yngre formgivare just nu.

Efter att ha sett utställningen inser jag framför allt den digitala teknikens självklara roll som medskapare i designprocessen i dag. I vissa fall är det digitala uttrycket till och med verkets uttalade syfte. Detta märks bland annat på den oerhört komplicerade digitala process som ledde fram till Mikaela Steby Stenfalks verk "Collective Collection", baserat på så kallad fotogrammetri.

LÄS MER: Recension: Examensutställning på HDK

Verket visar vad som händer när sociala medier får avgöra vilken konst som är viktigast, i detta fall användes Leonardo da Vincis "Mona Lisa" på Louvren som exempel. Jonas Eltes småroliga verk "Lost in Computation" utgörs av två textskärmar uppkopplade till en svensk respektive en italiensk språkrobot som sedan försöker kommunicera med varandra (utan framgång). Förutom att vara inspirerat av digital teknik är verket också ett bra exempel på hur nära denna typ av design ligger den fria konsten.

Jag konstaterar att formgivning på digital grund rör sig långt förbi vår traditionella förståelse av detta konstnärliga uttryck och är därför både spännande och viktig att få ta del av. Det blir tydligt att formgivaren inte har för avsikt att kamma hem enbart estetiska poänger med sitt verk, utan snarare inbjuder till diskussion.

LÄS MER: Recension: "Det nya hantverket" – Tillskärarakademin på Röhsska museet

Emelie Röndahls vävda bild "Google weaving stop-time" visar att även traditionell vävning har påverkats av dessa nya arbetsprocesser kring design. Vi lär oss av det att man kan hitta nya vägar till en konstnärlig idé genom att göra en Google-sökning på orden "textil, arbete, Turkiet".

Inte helt förvånande har även olika aspekter på miljö och klimat påverkat uttrycket i de arbeten som visas i "Ung svensk form". Kristina Lundsjö har exempelvis återanvänt äldre tyger i sina färgsprakande textila mönster, medan Anna Ting Möller introducerar ett nytt formgivningsmaterial baserat på en kombucha-bakteriekultur.

Men framför allt fascineras jag av Jan Klinglers vackert formgivna armaturer "Bacteria Lamp", som är baserade på en konstnärlig omläsning av det som kallas mikrobiologiska fingeravtryck. Allt detta ingår numera också i vår nya sköna värld.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.