Recension: Stina Wollter - Sommar i P1

Ramberättelsen rör döden och är stundtals plågsam att lyssna på, tycker GP:s Sofia Andersson.

|

Stina Wollter liknar formatet Sommar i P1 vid en pepparkaksform. Den trycks ner över en deg och degen sväller över alla kanter, säger hon. Det har hon rätt i och är därför klok som ramar in sitt program. Bara på slutet nämner Wollter sitt Instagram-konto vars följarantal har exploderat på grund av den "kroppsaktivism" hon bedriver där. Den passagen hade vi egentligen kunnat vara utan.

Vem?

Stina Wollter är konstnär, författare, programledare och känd kroppsaktivist med många följare i sociala medier. Hon är aktuell med serien Kroppskontakt i P1 i sommar.

Ramberättelsen rör döden och är stundtals plågsam att lyssna på. "Jag kommer inte att leva på min 30-årsdag", sa hennes syster när anorexian riktigt växt in i kroppen, och Wollter säger sig ha svarat med någonting slött i stil med "allt kommer att ordna sig".

Hon berättar vidare om den kapsel som skapades där. Den av skam och ånger, som har gjort att hon i dag vågar stanna i det jobbiga. När beundraren och den cancersjuka flickan Maja hör av sig till Wollter och en bit in i deras relation uttrycker "nu vet jag vad som händer när man dör" frågar Wollter "vad är det du vet?". Berättelsen om den vänskap som vecklar ut sig över Majas sista månader, är rörande. När hon dör har de två dödstränat länge. Maja hinner uppdatera texten under sitt Skype-namn till "tack för att du gav mig vingar".

Wollter är dynamisk i sitt språk och sätt, låter som en koncentrerad sagoberättare. Det är lätt att förstå varför hon tilltalar barn.

Sammantaget är hennes Sommar ett livsbejakande program som uppmuntrar till mod och empati. Händelserna förklarar också hennes person – hur hon i dag lever så vaken som möjligt för att sedan dö med sin jordliga köttkostym väl använd.

Sommarpratare 27/6: Magnus Ranstorp, statsvetare, terrorexpert.