Recension: Så mycket bättre – del 7, 2019

Inget tjafs, bara ursnygg leverans, skriver Johanna Hagström om Little Jinders tolkning av en av Carolas första hitlåtar. Carola själv går i barndom i sin tolkning.

|
Så mycket bättre

Carola: "Brevet från lillan" – EN FYR

grade crossed
Okej, det är lite gulligt att Magnus Uggla sitter och mimar med i Evert Taubes klassiska barnvisa, som lär vara komponerad utifrån ett brev från hans dotter Ellinor. Men det faktum att Sven-Bertil Taube blev sjuk och inte var med vid bordet gjorde att framträdandet kändes mest apart. Carola sjunger ljuvligt, men att hon går i barndom och sitter där i någon sorts nattsärk och låtsasskriver ett brev? Nej. (Bild: TV4)
Så mycket bättre

Petter: "Eld" ("Bonfire") – TRE FYRAR

grade crossed
Petter känns trovärdig när han säger att han verkligen vill göra Miss Li glad och nöjd med sin tolkning av "Bonfire". Och hela framförandet känns välgjort, han bygger om låten elegant med en smart liten visselslinga som ger en somrig känsla. Och den svenska texten är utmärkt. Det känns väldigt Petter, helt enkelt. (Bild: TV4)
Så mycket bättre

Miss Li: "Second life replay" – FYRA FYRAR

grade crossed
Uppsnacket inför Miss Lis tolkning av Soundtracklåten om de mörkaste stunderna när man inte kan se något ljus i tunneln var en av de bättre i årets säsong. Det bidrar till att Miss Lis urladdning griper tag lite extra. Hon lägger till en hook och ett hopp i låten och den blir mer av en dansant kampsång. Det blir bra, den här versionen skulle hon helt klart kunna ta med sig ut på turné. (TV4)
Så mycket bättre

Ebbot: "Whatever 4ever" – TVÅ FYRAR

grade crossed
Stort plus för det driviga instrumentalpartiet, det är som ett Soundtrack-tåg som bara brakar rakt fram. Men i sångpartierna tappar Ebbots gitarrocksversion av Little Jinders "Skit i allt nu festar vi"-låt partytrycket. Kanske sjunger han just om att som medelålders snegla tillbaka på de unga åren, då man kunde festa som en galning och ändå stå upp dagen därpå. Men det är roligare när Little Jinder kör skiten ur låten. (Bild: TV4)
Så mycket bättre

Magnus Carlson: "Don't stop believing" – TVÅ FYRAR

grade crossed
Magnus Carlson är en av de där artisterna vars röst kan tränga genom det hårdaste pansar och bara riva upp hjärtat på dig. Och det är alls ingen oäven version han framför med blås och grejer, men det är som att han inte riktigt landar i låten, den liksom bara svischar förbi. Inte vet jag om Magnus var vikarien som kastades in när Sven-Bertil Taube blev sjuk, men det hela känns helt enkelt inte riktigt genomarbetat. (Bild: TV4)
Så mycket bättre

Little Jinder: "Säg mig var du står" – FYRA FYRAR

grade crossed
Musikjournalisten Fredrik Strage säger i ett klipp i programmet att det är de unga kvinnliga artisterna som står för röjet i Rocksverige i dag. Och det är definitivt Little Jinder och Miss Li som gör de bästa tolkningarna i årets program. Little Jinder gör en osande houseklubbig version av en av Carolas bästa låtar och den sitter som en smäck. Inget tjafs, bara ursnygg leverans. (Bild: TV4)