Carola inleder veckans "Så mycket bättre" med att tolka Sven-Bertil Taube och Little Jinder avslutar kalaset med en tolkning av en av Carolas största hits. Bild: TV4

Recension: Så mycket bättre – del 7, 2019

Inget tjafs, bara ursnygg leverans, skriver Johanna Hagström om Little Jinders tolkning av en av Carolas första hitlåtar. Carola själv går i barndom i sin tolkning.

Carola: "Brevet från lillan" – EN FYR

Okej, det är lite gulligt att Magnus Uggla sitter och mimar med i Evert Taubes klassiska barnvisa, som lär vara komponerad utifrån ett brev från hans dotter Ellinor. Men det faktum att Sven-Bertil Taube blev sjuk och inte var med vid bordet gjorde att framträdandet kändes mest apart. Carola sjunger ljuvligt, men att hon går i barndom och sitter där i någon sorts nattsärk och låtsasskriver ett brev? Nej. (Bild: TV4)

Petter: "Eld" ("Bonfire") – TRE FYRAR

Petter känns trovärdig när han säger att han verkligen vill göra Miss Li glad och nöjd med sin tolkning av "Bonfire". Och hela framförandet känns välgjort, han bygger om låten elegant med en smart liten visselslinga som ger en somrig känsla. Och den svenska texten är utmärkt. Det känns väldigt Petter, helt enkelt. (Bild: TV4)

Miss Li: "Second life replay" – FYRA FYRAR

Uppsnacket inför Miss Lis tolkning av Soundtracklåten om de mörkaste stunderna när man inte kan se något ljus i tunneln var en av de bättre i årets säsong. Det bidrar till att Miss Lis urladdning griper tag lite extra. Hon lägger till en hook och ett hopp i låten och den blir mer av en dansant kampsång. Det blir bra, den här versionen skulle hon helt klart kunna ta med sig ut på turné. (TV4)

Ebbot: "Whatever 4ever" – TVÅ FYRAR

Stort plus för det driviga instrumentalpartiet, det är som ett Soundtrack-tåg som bara brakar rakt fram. Men i sångpartierna tappar Ebbots gitarrocksversion av Little Jinders "Skit i allt nu festar vi"-låt partytrycket. Kanske sjunger han just om att som medelålders snegla tillbaka på de unga åren, då man kunde festa som en galning och ändå stå upp dagen därpå. Men det är roligare när Little Jinder kör skiten ur låten. (Bild: TV4)

Magnus Carlson: "Don't stop believing" – TVÅ FYRAR

Magnus Carlson är en av de där artisterna vars röst kan tränga genom det hårdaste pansar och bara riva upp hjärtat på dig. Och det är alls ingen oäven version han framför med blås och grejer, men det är som att han inte riktigt landar i låten, den liksom bara svischar förbi. Inte vet jag om Magnus var vikarien som kastades in när Sven-Bertil Taube blev sjuk, men det hela känns helt enkelt inte riktigt genomarbetat. (Bild: TV4)

Little Jinder: "Säg mig var du står" – FYRA FYRAR

Musikjournalisten Fredrik Strage säger i ett klipp i programmet att det är de unga kvinnliga artisterna som står för röjet i Rocksverige i dag. Och det är definitivt Little Jinder och Miss Li som gör de bästa tolkningarna i årets program. Little Jinder gör en osande houseklubbig version av en av Carolas bästa låtar och den sitter som en smäck. Inget tjafs, bara ursnygg leverans. (Bild: TV4)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.