Recension: ”Så mycket bättre” – del 7

”Så mycket bättres” sjunde avsnitt var kvällen då Helen Sjöholm mässade om mänsklig värme och Loreen bjöd på en voodoo-version av Björn & Bennys Svensktoppsklassiker.

|
”Så mycket bättre”, del 7
Bild: TV4/Skärmdump

Helen Sjöholm – ”Korallreven & Vintergatan”

gradegradegradegradegrade
Helen Sjöholms musikaliska utflykt förra veckan till en plåtverkstad var väl i ärlighetens namn mer rolig än bra, men här är hon tillbaka i sitt rätta element. Markus Krunegårds fina, tänkvärda uptempo-ballad passar musikalstjärnan som hand i handske. ”Mänsklig värme, snälla kom närmre ...” (som Mona Sahlin har tatuerat på axeln) är en strof som passar sällsamt väl att mässas om och om igen, särskilt när man har en skolad röst som Helen Sjöholms.
”Så mycket bättre”, del 7
Bild: TV4/Skärmdump

Jakob Hellman – ”Säg”

gradegradegradegradegrade
Hade inte räknat med att Jakob Hellman skulle ta sig an titelspåret på Tove Styrkes senaste album ”Sway”, men något ska han ju sjunga och att han skulle Hellmanifiera Styrkes låt och förändra den i grunden var väl rätt väntat. Det som har fungerat bra tidigare (”Gabriellas sång”, ”I skydd av mörkret”) faller dock lite ”i översättningen” den här gången när Jakob Hellmans manér och andfådda sätt att sjunga nästan ställer sig i vägen för låten. Ett intressant försök.
”Så mycket bättre”, del 7
Bild: TV4/Skärmdump

Ana Diaz – ”Vara vänner”

gradegradegradegradegrade
Detta är utan tvekan Jakob Hellmans mest igenkända, omtyckta och spelade låt (struntar i vad Spotifys siffror säger) och det känns passande att Ana Diaz tar sig an den, 30 år efter att den först släpptes och (i alla fall tillfälligtvis) kickstartade Hellmans karriär. Ana Diaz har som hon säger ändrat versmelodin och gör den verkligen till sin egen, vilket alltid är en bonus i det här programmet, men faktum är att Jakob Hellmans särpräglade version är så inpräntad i min hjärna att Ana Diaz tolkning tyvärr känns lite profillös och tunn.
”Så mycket bättre”, del 7
Bild: TV4/Skärmdump

Loreen – ”Du är min man”

gradegradegradegradegrade
Sade jag att Jakob Hellman har en förmåga att göra de andras låtar till sina egna? Well, det är också Loreens superkraft. Givetvis lyckas hon förvandla Björn & Bennys största och mest stompiga post-Abba-hit till en sensuell, stillsam och svepande nattradiopärla. Eller som Plura klokt sammanfattar Loreens nedtonade, rödfärgade nummer: ”det här var som en ... voodoo”.
”Så mycket bättre”, del 7
Bild: TV4/Skärmdump

Newkid – ”Mitt hjärta har svikit mig”

gradegradegradegradegrade
”My heart is refusing me” var Loreens bidrag i Melodifestivalen 2011 och den banade om inte annat väg för ”Euphoria” och hennes storslagna ESC-seger året efter. Newkid sätter en svensk text och poppar upp den men strippar också låten på mycket av sin desperation, och därmed försvinner också nerven. Det är inte dåligt och Newkid har en skön röst men det är lite ... tråkigt. Utan udd.
”Så mycket bättre”, del 7
Bild: TV4/Skärmdump

Plura och Per Persson – ”Tusen dagar härifrån”

gradegradegradegradegrade
Detta är som bekant inte Jakob Hellmans låt utan Per Perssons, men eftersom det också är en av det tidiga 1990-talets bästa svenska poplåtar är jag beredd att se mellan fingrarna med detta etikettsbrott. Dessutom dyker Per Persson lite otippat upp på värdshuset Grå gåsen och hjälper Plura i mål. Men snarast är det bandet med sin pådrivande saxofon och skönt pumpande piano som räddar de här båda trötta farbröderna.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.