Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Recension: ”Glömska”, Teater tofta

I "Glömska" på Teater tofta är familjen en skådeplats för livets gång. Lis Hellström Sveningson blir upplivad av dynamisk och levande teater.

Äntligen satt jag i salongen! Efter fyra månader med inställda föreställningar, stängda teatrar och en övermättnad på digital scenkonst – som likt snabbmat slevats fram i mer eller mindre panik – var det med stor förväntan jag tog plats hos Teater Tofta för premiären på "Glömska". Och jag blev inte besviken.

Pjäsen avslutar Göran Parkruds nyskrivna trilogi om familjen Mårtensson, som de senaste somrarna spelats bland takbjälkarna i magasinet på Tofta. Delarna är fristående, du behöver inte ha sett "Törst" (2018) eller "Vilse" (2019). Parkrud ger en effektiv exposition av personerna och konflikterna under föreställningens gång.

”Det är en djärv satsning”

Täta kammarspel med relationskonflikter i fokus har varit Teater Toftas signatur ända sedan starten 2010. Äldre och moderna klassiker har varvats med nyskrivet. "Glömska" utspelas i nutidens Göteborg med lokala referenser i texten. Ulla, familjens frånskilda änka och moder, fyller 65 år och bestämmer sig för att hålla kalas.

Det är en djärv satsning, som alla familjer har Mårtenssons sopat mycket under mattan. Här hör skilsmässa, förälskelser, oplanerade barn, förlorade jobb, psykisk ohälsa, genusöverskridande erotik och skuld till det som gör stämningen kring tårtan ansträngd.

”Både surdegar och stora överraskningar levereras”

Det låter kanske överlastat, men Göran Parkruds dynamiska regi och skådespelarna nyanserade ensemblespel levererar både gamla surdegar och stora överraskningar med skärpa. Det finns utrymme för igenkänning och skratt. Familjen är en tacksam skådeplats för livets gång.

Ulla har satt glömska i system för att hantera sitt liv. Jill Ung i rollen balanserar döttrarnas (Susanna Helldén och Lisa Parkrud) angrepp med luttrad ton, utan att någonsin förfalla till överspel. Under kalaset förtätas och omförhandlas minnena i konfrontationerna. Vem har tolkningsrätten?

LÄS MER: Urpremiär med klassiska konflikter på Tofta

Scenografin är reducerad till stolar som ensemblen flyttar runt. En stor spegel på långväggen skapar rymd och utvidgar den intima spelplatsen samtidigt som den reflekterar familjens medlemmar.

Under första akten är alla närvarande, de som inte är i spel tittar på – gärna coronapreventivt glest placerade, precis som publiken (maximalt 42 personer). I andra akten koncentreras relationerna med bara de direkt inblandade på plats i varje scen.

Heta stolen i mitten byter innehavare, men alla trängtar de efter kärlek. Både gammal, glömd och framtida.

Teater Tofta

”Glömska” av Göran Parkrud

Regi: Göran Parkrud

Scenografi och ljus: Beate Persdotter Løken

I rollerna: Jill Ung, Susanna Helldén, Lisa Parkrud, Lars Magnus Larsson, Carl-Markus Wickström, Ylva Olaison, Charlie Parkrud och Jack Hedesström

Spelas t o m 15 augusti

Missa inte det senaste från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.