Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Recension: Catherine the great – HBO Nordic

På pappret såg det osande hett ut: Helen Mirren i rollen som kejsarinnan Katarina den stora, i ett luxuöst 1700-talsdrama med sex, maktkamp och ond bråd död. Men "Catherine the great" är en stor besvikelse.

Tv-drama

Catherine the great

HBO Nordic (fyra avsnitt)

Regi: Philip Martin.

Med: Helen Mirren, Jason Clarke, Joseph Quinn, Gina McKee.

Premiär: Alla fyra avsnitt finns tillgängliga 3 oktober.

Det har gjorts flera filmatiseringar av den ryska kejsarinnan Katarina den storas liv. De har vanligen avhandlat hennes unga år, från att hon som 15-åring ingick ett mycket olyckligt äktenskap med tsar Peter III. 1762 lyckades hon genom en palatskupp avsätta sin man och eventuellt beordrade hon också mordet på honom. Hon kom att regera i över 34 år och under hennes ledning expanderade Ryssland kraftig.

LÄS MER: Recension: The Spy - Netflix

När nu Sky och HBO gör ett påkostat drama med Helen Mirren i huvudrollen (och som exekutiv producent) är det den mogna regenten Katarina som porträtteras. Hon styr med fast hand, avvärjer konspirationer, krigar mot turkarna, annekterar Krimhalvön och avverkar massor med älskare.

Det är som upplagt för tsar-versionen av "Game of Thrones" och rent visuellt bjuds det på en hel del tunga brokadtyger, maffiga peruker och guldmättade miljöer. Men "Catherine the great" som berättelse är märkvärdigt stabbig, späckad med högtravande repliker och fullständigt usla sexscener.

Katarina var en riktig metoo-pamp av sin tid och synnerligen aktiv med sina allt yngre älskare.

Det där sistnämnda kanske kan tyckas mindre viktigt, men för att behålla trovärdigheten måste man lyckas visa hur sex användes som maktmedel och förlustelse i det dekadenta hovlivet. Katarina var en riktig metoo-pamp av sin tid och synnerligen aktiv med sina allt yngre älskare.

LÄS MER: Recension: "The politician" – Netflix

Troligen har Helen Mirren fått inskrivet i sitt kontrakt att hon ska slippa böka runt mellan lakanen, med resultatet att Katarina framställs som 1700-talets sämsta ligg. Eller, hon ligger inte alls. I princip i varje klipp där det ligger en naken älskare i hennes säng står hon fullt påklädd bredvid, med peruk och juveler i ordning. Det blir löjligt efter ett tag.

HBO lät sig bländas av Dame Helen Mirrens stjärnglans och lät henne slarva bort deras pengar.

Den röda tråden i dramat är Katarinas passionerade kärlekshistoria med den tio år yngre fältmarskalken Potemkin (Jason Clarke), som förblir hennes förtrogne livet ut. Men inte heller spelet mellan Clarke och Mirren fungerar något vidare. Han spelar över, hon spelar under och de är inte i närheten av att få till några gnistor.

LÄS MER: Recension: "Unbelievable" – Netflix

Istället för att få se människan bakom makten och leva mig in Katarinas öde, sitter jag och ser hur Helen Mirren (en personlig favorit) gör sin kanske plattaste insats i karriären. Apropå överdriven vördnad inför kungligheter så är jag rädd att HBO lät sig bländas av Dame Helen Mirrens stjärnglans och lät henne slarva bort deras pengar.

LÄS MER: Tv-höst med maktmän och ikoniska drottningar

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.