Författarna David Lagercrantz och Alex Schulman under samtal på GP:s scen.
Författarna David Lagercrantz och Alex Schulman under samtal på GP:s scen. Bild: Anders Ylander

Recension: Bokmässan, söndag

Om Bokmässan var ett otyglat monster igår, så är den ett kopplat husdjur idag. GP:s Sofia Andersson har recenserat söndagens mässdag, som mest påminner om en mysig efterfest.

|

Bokmässan fyller 35 år och därför kommer alla 35-åringar in gratis. ”Innan man är trettiofem är man ingen människa, bara ett experiment” skriver författaren och mässgästen Suzanne Brøgger i sin nya bok Koral. Trots att majoriteten på mässan har passerat den åldern, så ter sig Bokmässan som ett enda stort experiment. Vad händer om man kapslar in författare, läsare och allmänt ”viktiga” personer i en syrefattig lokal och låter de samtala, äta socker och konsumera?

Det leder till kaos förstås, men det har också pågått ett släckningsarbete mellan lördagen och söndagen. I dag känns Bokmässan som ett par nya skor, som jag gick in igår. Fascinationen har lagt sig och det är lättare att botanisera i programmet och på fältet. Besökarna är hemmastadda och utvecklingskurvan är tydlig. Torsdagens finklänning har bytts ut mot jeans och sneakers.

Människor framträder som individer ur gårdagens mobb. Fler verkar dricka kaffe för nu vågar de balansera koppen i den inte så täta folkmassan. Fler ser också nyvakna ut. Det gäller inte minst personer som går under kategorin ”kändisar” där vissa verkar mer torktumlade än andra. Jonas Karlsson lunkar in och ut från pressrummet och Stefan Sundström signerar böcker med keps och framåtlutad hållning.

Dagen karakteriseras av ett gemytligt söndagslunk. Det spelas soul i entrén, barn ritar på bollar av frigolit i Kulturrådets taktila workshop, och lite längre bort har några damer slagit sig till ro i den monterade skogen vid skylten ”rekreation för stadsbor”. Platsen borde bli permanent.

Det finns dock gäster som personifierar lördagen och håller den höga energin uppe. David Lagercrantz till exempel, vars säregna manér borde få strömmen att gå. Eller Caitlin Moran, som har markerat revir i varje monter när mässan är slut. Mamma Mu delar ut high fives, visar inga tecken på trötthet, och en bit bort pågår en diskussion tre besökare emellan huruvida Alex Schulman är en elak jävel eller en kompetent författare.

Det brinner i några hörn men söndagens mässa påminner mest om en mysig efterfest. Sorlet har ersatts av ord och besökarnas himlande med ögonen har ersatts av korta men genuina stunder av ögonkontakt med förbipasserande. Om Bokmässan var ett otyglat monster igår, så är den ett kopplat husdjur idag. Det är inte nödvändigt att veta ditt mål för att inte hamna i diket, utan du tillåts strosa och stanna till där det verkar trevligt.