1/4

Recension: "13 reasons why" - Netflix

Ungdomsserien som tidigare skildrat en ung kvinnas självmord handlar nu om hur ett kompisgäng kommer undan med att mörda en skolkamrat. Säsong tre av "13 reasons why" känns repetitiv och framställer de romantiserade amerikanska tonåren helt orealistiskt, skriver Filippa Colstrup.

TV

"13 reasons why", säsong 3

Netflix

Av: Brian Yorkey

Med: Dylan Minnette, Katherine Langford, Christian Navarro mfl.

I den första säsongen av "13 reasons why" fick vi följa småstadstjejen Hannah Baker genom förinspelade kassettband, med tretton anledningar till varför hon valt att ta sitt eget liv. Innehållet skapade debatt kring om tittare som är drabbade av depression och suicidala tankar kunde påverkas att själva ta sina liv. Skaparna hävdade att självmord inte ska förskönas och romantiseras, därav de grafiska scenerna. Men inför den nya säsongen valde Netflix att redigera om det omdebatterade avsnittet där Hannah begår självmord.

Säsong två tog istället upp efterspelet av den första säsongen, nästan som ett sätt att ställa de kritiserade delarna tillrätta. Bland annat fick vi se våldtäktsmannen Bryce Walkers rättegång och hur offren för sexuella övergrepp hanterar efterdyningarna av sina svåra upplevelser. Där gavs en till chans för historien att stanna, men skaparna valde att spinna vidare ytterligare.

Aningen onödig ny säsong

Även den nya säsongen tänjer på gränserna och tar bland annat upp problematik kring sexuella övergrepp, vapenvåld, psykisk ohälsa, abort och idrottskultur. Bryce Walker är försvunnen och hittas senare död. Flera av karaktärerna i serien har motiv att vilja bli av med honom och för att hitta gärningsmannen tar vännerna lagen i egna händer.

Då serien fortfarande heter "13 reasons why" var det nödvändigt för skaparna att ha tretton avsnitt i säsongen, trots att handlingen hade kunnat utspelas på mindre än tio. Tittarna får reda på att våldtäktsmannen Bryce faktiskt försökte nå en försoning, men att hans tidigare brott kom ikapp honom och att han dör som följd. Det sker dock en positiv utveckling i gruppen, där bland annat de som utsatts för våldtäkt hittar sätt att leva igen.

Övriga scener är grå och fyllda av viskande tonåringar, som skapar en kliché-tonad inramning av hur det är att växa upp i dagens amerikanska samhälle. Serien tar upp livsviktiga ämnen, men skildringarna i den tredje säsongen känns onödiga och ofta totalt osannolika. Trots att ståndpunkterna är relevanta, känns det mjölkat att ha en tredje säsong som försöker inge samma typ av insikter som den första. Även slutet är orealistiskt lycklig, känslan av "allting löser sig" borde ha varit mer närvarande genom hela säsongen. Istället är det 13 timmar mörker som plötsligt avrundas med att alla karaktärerna kramas och skrattar tillsammans.

Det har redan släppts information om att Netflix har beställt en fjärde säsong, som också är seriens sista. Den första säsongens slagkraft var unik. Vad för amerikansk ungdomsproblematik kommer ingå nu? Försök toppa självmord, mord, övergrepp och missbruk.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.