Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Röhsskas museichef Nina Due. Bild: Anders Ylander

Röhsskas museichef Nina Due vill jobba mer med sponsring

Röhsskas museichef Nina Due ser gärna ett större samarbete med näringslivet, när det kommer till att finansiera utställningar.
– Jag tror att det finns många bra och spännande möjligheter att jobba med näringslivet för att få sponsring till de utställningar som vi gör, säger Nina Due.

I samband med att formgivaren Fredrik Paulsen har fått uppdraget att tolka begreppet demokratisk design har Röhsska museet och möbelproducenten Blå Station gått in i ett samarbete.

Fredrik Paulsen skulle göra en billig stol, skapad av svenska material och med svensk arbetsrätt. Tanken var att det skulle problematisera begreppet demokratisk design. Men stolen har också blivit en produkt, Röhsska-stolen, som lanserades på Möbelmässan i Stockholm tidigare i februari.

Fredrik Paulsens "Röhsska-stolen".. Bild: Jason Evans

Nina Due påpekar att det är känsligt att samarbeta med näringslivet, men förklarar att det finns många fördelar. Hon berättar att Röhsska också för samtal med flera aktörer inför sitt vårprogram och utesluter inte framtida sponsorer.

LÄS MER: Nu öppnar Röhsska efter skandalerna

LÄS MER: Röhsska skandal för skandal

– Sponsring är kanske ett fult ord, för det kan ofta handla om produktplacering. Men det finns en rad bra exempel om hur man kan jobba med näringslivet på ett väldigt smakfullt sätt.

– Om vi ska kunna göra saker som vi i dagsläget inte har råd med är dessa former för sponsring en potentiell inkomstform. Sen finns det också andra vägar för att få externt ekonomiskt stöd. Men sponsring tror jag absolut är viktigt att se på, säger Nina Due.

Kulturförvaltningens chef Anna Rosengren tillsammans med Röhsskas museichef Nina Due.. Bild: Anders Ylander

Kulturförvaltningen arbetar redan med sponsring

Chefen för Göteborgs kulturförvaltning, Anna Rosengren håller med. Hon berättar att förvaltningens ekonomiska situation nu är sådan att de ser över flera olika finansieringsalternativ.

– Vi ser att skatteintäkterna på sikt kommer att minska, samtidigt som de offentliga utgifterna kommer att öka. Ska vi då hålla kulturen på en högkvalitativ nivå handlar det om att hitta fler finansieringsvägar. Då är sponsring en väg. Men det viktiga är i att vi äger makten över innehållet i de samarbeten vi går in i. Vi skulle aldrig gå in i ett samarbete där vi tummade på vårt arbete.

Ni är inte oroliga att kliva över några gränser?

– Det är så när det gäller sponsring, att avtalen går hela vägen upp i kulturnämnden när de är över en viss summa och en viss tid. Då är det väldigt reglerat.

Är detta något vi kommer att se mer av i andra delar av kulturförvaltningen?

– Det är något som vi egentligen har jobbat med under de senaste åren. Sponsring är ett exempel där det finns en utvecklingspotential. Men det viktiga är att vi säkerställer vårt uppdrag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.