Röhsska museet tar höjd för paradigmskifte

I helgen stängde Röhsska museet sin basutställning om 18- och 1900-talens formhistoria med ett digert program med specialvisningar och diskussioner. GP:s Boel Ulfsdotter hoppas att samtalet med projektgruppen som ska leda arbetet med den nya utställningen kommer att spridas digitalt.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

I ett försök att råda bot på den besvikelse många känner över att hela museet var öppet så kort tid – och nu kommer att vara stängt så länge – vill jag här resonera kring beskedet ur ett musealt perspektiv.

Man kan naturligtvis fråga sig varför man måste stänga hela exposén, men om man tänker skapa en tematisk utställning utifrån olika konceptuella ställningstaganden förstår jag beslutet.

Hittills har denna basutställning presenterats utifrån en kronologisk tidslinje. Om man istället vill bygga berättelsen kring tematiska noder betyder det att man samlar ihop och fördjupar kunskapen om de olika uttrycksformerna i separata grupper. Vävda mattor här, teserviser där, samt alla modekreationer i ett eget hörn, oavsett när de skapades. En sådan omdaning kräver tillgång till alla samlingsföremål.

ANNONS

Man bör också betänka att ju längre fram i tiden vi kommer, desto större fokus har Röhsska museet lagt på insamling av textil formgivning, inklusive mode. Just hanteringen av textilier tillhör de absolut mest tidskrävande bevarandeprocesserna i museivärlden. Det gäller oavsett om det rör sig om nedtagning eller montering av ett nytt utställningsföremål.

Stängningen av den gamla basutställningen ligger på flera sätt rätt i tiden.

Denna procedur kommer följaktligen att ta väsentlig tid i anspråk. På samma sätt måste alla de utställda föremålen ses över, inklusive de man väljer att visa i nya konstellationer framöver. Speciellt textilier behöver däremot vila en period innan fibrerna på nytt kan utsättas för ljus och damm.

Jag vill också påminna om att Röhsskas nya formhistoriska utställning måste utvidgas till att innefatta även 2000-talets första decennier. Liksom vid det förra sekelskiftet har designområdet återigen genomgått betydande förändringar och idag strävar vi mot långsammare konsumtionscykler.

Detta paradigmskifte tar man höjd för när man meddelar att den nya utställningen kommer att utgå från nuet när man tittar bakåt. På så vis ligger stängningen av den gamla basutställningen på flera sätt rätt i tiden och jag ser redan fram emot de utlovade uppdateringarna kring omdaningsarbetet.

LÄS MER:Röhsska stänger våning – gör om utställning om formhistorien

LÄS MER:Röhsska museet öppnar våning två – efter 20 år

LÄS MER:Olof Marsja lyfter det samiska hantverkets plats i konsten

Anmäl dig till GP Kulturs nyhetsbrev!

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS