Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Jonas Lindstedt

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rätt riktad energi avgjorde Mellon i Göteborg

"Wiktoria vågade och vann. Hon lyckades, i det strilande vattnet, balansera ut alla sina känslor", skriver GP:s krönikör Johan Lindqvist.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Att hitta rätt riktning är avgörande för att kunna gå vidare i Melodifestivalen. Det kvittar vem du är eller vilken låt du har om du inte lyckas få styrsel på din kraft och din energi. Den gamla sanningen om att ta sig genom rutan gäller alltjämt. Det mest uppenbara exemplet är förstås Carola som alltid blåser rakt in i vardagsrummen och tar fläktar, chipsskålar och blomkrukor med sig i sin stormvind.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Närmare än så kommer vi inte en Rihanna-ballad i Mellon

I Göteborg fanns såklart ingen som kunde matcha Carolas eld, men artisterna hade olika sätt att försöka snudda vid oss tittare. I min bok lyckades Wiktoria bäst och det var helt rätt att hon fick en plats i finalen.

Wiktoria har vid det här laget samlat på sig en del erfarenhet, bland annat genom Diggiloo-turnerande där man förväntas leverera kväll efter kväll. Utan det nedlagda arbetet hade Wiktoria inte kunna klara av det hon gjorde i Scandinavium. Boråstjejen imponerade när hon rejält uppskruvad, i det strilande vattnet, lyckades balansera ut alla sina känslor i rösten och framförandet. Bra på riktigt och närmare en maffig Rihanna-ballad än så kommer vi nog inte i Mellon.

LÄS MER: Tänk vad praktiskt med samma upphovsmakare till alla låtar

Nano tävlade med en starkare låt i fjol och hade inte varit här om han inte hade krattat för sig själv med "Hold on" 2018. Nya "Chasing river" är ett tämligen skrangligt bygge och Nano sjöng grötigare och framförallt mer introvert i sändning än vad han gjort under repetitionerna tidigare i veckan. Och då räckte det inte för att ta en finalplats.

Wiktoria sjunger låten Not With Me under lördagens deltävling 1 i Melodifestivalen 2019 i Scandinavium.. Bild: Jessica Gow/TT

Jämför gärna Nanos insats med comebackande Anna Bergendahl som tävlade med en låt som handlar just om att lyfta sig själv. Hon litade till drivet och de snärtiga schlagerstråkarna i sin tämligen snygga poplåt och gjorde den utan att spela över. Sjöng låten rakt upp och ned. Satte den likt en säker straffskytt i ena gaveln.

Det hade räckt till Friends om det inte varit för Mohombi-skrällen. Med gott gry lyckades han kuppa igenom sin ärligt talat direkt usla "Hello".

Mello-gänget har tagit kritiken på rätt sätt

I fjol fick Melodifestivalen med all rätt massiv kritik. Programmen höll inte ihop, mellanakterna var mediokra och David Lindgren och hans gapige sidekick Fredrik "Fab Freddie" Svensson hade usla manus att jobba med.

Christer Björkman berättar för min kollega Johanna Hagström att man tagit problemen på allvar och i år jobbat betydligt mer strukturerat. Dessutom har den kvalitetssäkrade manusmannen Edward af Sillén gjort comeback.

Det har gett resultat. Ok, verkshöjden är inte svindlande. Det ska den inte heller vara i Melodifestivalen. Men den första deltävlingen var, som tv-underhållning betraktat, avsevärt mer stringent jämfört med i fjol. Det höll ihop, det fanns styrfart och (nästan) alla skämt hade luft under vingarna.

LÄS MER: SVT kan inte fortsätta sända superkommersiella Melodifestivalen

Märkligaste, och träigaste, hashtaggen på Twitter igår? Tveklöst #kduschlager där landets unga kristdemokrater samlades för att snacka Mello. Dock saknades Jonas Gardell, han brukar vara briljant på Twitter under Mello, han hade föreställning på Cirkus.

Till sist. Introt från SVT Play-älsklingen, humorserien Dips, var förstås ljuvligt. Om ni inte sett den redan - gör det.