Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Eva Bergman under repetitionerna av Fanny och Alexander på Stadsteatern i Göteborg. Bild: Lisa Thanner

Publikrusning till Fanny och Alexander

Stadsteatern släpper nya biljetter efter Eva Bergmans nya succé.

I december var det premiär för Eva Bergmans iscensättning av Fanny och Alexander på Göteborgs stadsteater och sedan dess har publiken strömmat till. Nu släpper teatern ytterligare biljetter till föreställningen, med tio nya datum i mars. Sista föreställningen blir den 29 mars.

– Det är jättekul, det är högt tryck på biljetterna. Fanny och Alexander har fått ett otroligt fint gensvar, jag tror att alla föreställningar varit utsålda hittills. Eva Bergman har gjort en väldigt fin tolkning, en självständig bearbetning av manuset, med all rätt, säger Björn Sandmark, vd på Göteborgs stadsteater.

Ulla Skoog och Sven-Åke Gustavsson repeterar tillsammans med Eva Bergman.. Bild: Lisa Thanner

Succé även 2018

Eva Bergman står också för den största publiksuccén under 2018, visar färska siffror från Stadsteatern. Hon regisserade Karl Gerhard med Tomas von Brömssen i huvudrollen, som hade en beläggning på 98 procent under året.

– Allting Eva Bergman har gjort har blivit stort hos oss, hon vet vad publiken gillar, säger Björn Sandmark.

LÄS MER: Fanny och Alexander i massupplaga

LÄS MER: Bergman gör grande finale med kärleken till teatern

Bland föreställningarna som drog mest publik 2018 finns också Beatleskvällen Sgt Pepper's Lonely hearts club band med Göteborgsbandet Pepperland och Adde Malmberg, som gjorde sin andra säsong hösten 2018 med en beläggning på 95 procent.

– Detta var en jättecharmig föreställning. Jag som Beatlesfreak tycker att det är extra roligt eftersom Beatles aldrig själva kunde spela den här musiken live, det var för komplicerat med alla pålägg, men de här killarna klarar det, det är fantastiskt, säger Björn Sandmark.

Också Carina M Johanssons personliga uppsättning De ensligas allé, som spelades på Lilla scen, lockade publiken med en beläggning på 95 procent.

– Det var en jättefin föreställning och det var ett otroligt fint samarbete mellan Carina M Johansson och musikerna på scen, det var uppenbart att de tyckte mycket om att jobba ihop, säger Björn Sandmark.

LÄS MER: I Diorläppstift fortsätter städandet

Vädret ställde till det

Däremot gick inte alla satsningar så väl som de förtjänade, menar han. En förklaring är det långvarigt varma vädret.

– Blir det pangväder i stan, då sticker folk ut på havet och till sina stugor. Vi tappade publik, ganska mycket drabbades Ett Dockhem i våras och även Adde Malmbergs politiska fars Till varje pris, som vi tajmade precis till valet. Där kanske det också blev så att publiken till slut fick tillräckligt av politik i verkligheten, säger han.

LÄS MER: I dockhemmet är livet en saga där lyckan handlar om pengar

LÄS MER: Tam politisk fars på Stadsteatern

Bland Backa teaters mest uppskattade föreställningar toppar Som att jag ska bestiga Mount Everest på tio minuter, med beläggning på 96 procent. Mattias Anderssons hyllade Skuggorna av Mart hade en beläggning på 81 procent.

LÄS MER: Den sanna historien bakom Skuggan av Mart

LÄS MER: Nygammal skuggteater inget för den lättskrämde

LÄS MER: Övertygande tyngd och humor på Backa teater

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.