Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

"Prisregnet över Pawlikowskis film ett tydligt tecken i tiden"

På lördagskvällen delade den Europeiska filmakademin ut pris till årets bästa filmer. Pawel Pawlikowskis svartvita kalla krigs-drama Cold War kammade hem alla tunga kategorier, medan Ali Abbasis film Gräns fick nöja sig med ett pris för bästa specialeffekter.

LÄS MER: Lust och vrede när trollen kommer till liv

För några år sedan räknade experter ut att det har gjorts 153 operor som utspelar sig i eller har inspirerats av Sevilla. Det är nästan samma antal som filminspelningarna den andalusiska huvudstaden huserar årligen. Det var således en passande kuliss som den Europeiska filmakademin (EFA) i lördags intog för att dela ut 2018 års ”europeiska Oscars”.

EFA grundades i Berlin 1988, av 40 regissörer med Ingmar Bergman i spetsen. Målet var att ena filmindustrin, då delad av en mur, och agera motvikt till Hollywood. Det var också svensken som kläckte akademins motto: ”Låt oss aldrig förråda magin i våra drömmar”. I enande anda hålls ceremonin vartannat år i Berlin, annars på olika platser i Europa.

Om EFA är det bästa sättet att öka europeisk närvaro på biograferna får vara osagt. Det lillebrorskomplex som finns inbyggt i detta, liksom övertygelsen om att europeisk film automatiskt är bättre, leder inte alltid till värdiga uttalanden under prisceremonierna. Som när Ken Loach 2012 förklarade att ”den amerikanska filmen är godis och den europeiska ett ordentligt mål mat”.

Det är heller inte alltid de bästa filmerna nomineras. I år saknades till exempel Lars von Triers omtvistade seriemördarfilm The house that Jack built. Men i den ljumna Sevilla-kvällen var det ett ovanligt bra – och för rådande läge passande – startfält som traskade på röda mattan. För de på förhand mer omsusade filmerna formade på sitt sätt en bild av dagens EU:

Den iranskfödde dansk-svenske regissören Ali Abbasis noir-trollstory Gräns har hyllats för fantasi och gränsöverskridande kärlek. Bättre än något annat i år fångar Gräns EFA-mottot om drömmarnas magi. Men den har även retat upp ryska kritiker som menar att filmen symboliserar det normupplösta queer-Europa.

LÄS MER: Cold war är starkaste filmen om kalla kriget sedan muren föll

Att Abbasis film fick gå nästan lottlös var trist – den europeiska filmrealismen behöver skakas om – men inte oväntat (Gräns fick ta emot ett förannonserat pris för bästa specialeffekt). Pawel Pawlikowski, exilpolacken som med Ida (2014) grävde i obekväm historia och retade upp konservativa krafter i Polen, svepte hem alla tunga priser med Cold war. För en filmakademi som grundades under Kalla kriget var det väl oemotståndlig med en film som utforskar svartvit exilkärlek kring järnridån. Särskilt – som Holland sa när hon påminde om den fängslade ukrainske regissören Oleg Sentsov – i en tid då konstnärlig frihet åter hotas.

Jane Magnusson fick ta emot pris för bästa dokumentär för sin film om Ingmar Bergman.. Bild: EFA / Daniel Hinz /API
Jane Magnusson fick ta emot pris för bästa dokumentär för sin film om Ingmar Bergman.. Bild: EFA / Daniel Hinz /API

Animation- och dokumentärsvinnarna var inte mindre symboltyngda: Another day of life, om journalisten Ryszard Kapuściński, var en påminnelse om vikten av medier i en tid av bedräglig politik. Och Jane Magnussons porträtt av 100-årsjubilanten Ingmar Bergman, Ett år, ett liv, var ju utan tvekan årets mest vältajmade pristagare.

LÄS MER: Filmrecension: Bergman – ett år, ett liv

”Europa är inte en röst, det är en kör” sa EFA:s ordförande Agnieszka Holland i sitt inledningstal. Skådespelaren Rossy de Palma beskrev det som en grupp i behov av terapisamtal. Tongångarna fortsatte kvällen igenom – liksom hyllningar till hur filmen skapar möten över gränser och olikheter.

Om Cold War kommer att leva lika länge som Figaros bröllop eller någon av de övriga Sevilla-operorna återstår att se. Men som temperatur på de totalitära skuggor som spökar i dagens Europa var prisregnet över Pawlikowskis film ett tydligt tecken i tiden.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.