Prado och Pousette klara för biennalen

ANNONS
|

Celia Prado och Johan Pousette arbetar även som curatorer för Riksutställningar och kommer att ta deltidstjänstledigt för sitt arbete med Göteborgs konstbiennal. Celia Prado var med och grundade Tensta konsthall har jobbat som curator på Historiska museet i Stockholm och Bildmuseet i Umeå. Johan Pousette har tidigare bland annat varit chef för Baltic Art Center i Visby samt arbetat som frilansande curator.

Hur viktigt är det att anlita namnkunniga curatorer?

- Det är rätt så viktigt. Ju mer namnkunniga och erfarna curatorer, desto större chans att kunna realisera ambitionen med en konstbiennal, säger Anna van der Vliet, nytillträdd projektledare för Göteborgs internationella konstbiennal.

ANNONS

En biennal som hösten 2009 genomförs för femte gången, och som i våras var föremål för politisk debatt då oppositionen i Göteborgs kulturnämnd ansåg att biennalen svårligen kan leva upp till namnet internationell, med den knappa budget som hittills varit verklighet, cirka fem miljoner kronor.

Moderaten Lennart Widing gjorde då ett utspel där han tyckte att kommunstyrelsens antingen borde lägga ner biennalen eller dubblera dess budget. Det blev till synes inget med vare sig det ena eller andra.

Biennalen lever vidare, än så länge med oförändrad budget.

- Det finns ju alltid en förhoppning om att få mer pengar, men i dagens finanskris känns väl inte det så realistiskt. Det gäller att göra det bästa med de förutsättningar vi har, säger Anna van der Vliet.

ANNONS