Från och med år 2020 kommer P3 att låta annorlunda. Radiokanalen som riktar sig till en publik mellan 15 och 35 tappar lyssning i linjärradion, samtidigt som kanalens poddar fortsätter att vara bland de mest lyssnade i landet. Nu vill Sveriges Radion möta det nya lyssnandet och förändrar därför P3 från grunden.
– Det handlar om ett helt nytt sätt att göra linjär radio, säger Cajsa Lindberg.
I dag är P3-dagen indelade i programblock, men så kommer det inte att se ut framöver. Program som PP3 och Relationsradion försvinner ur tablån. I stället kommer radiokanalen att vara ett vägglöst flöde där fristående redaktioner som P3 Nyheter och Musikguiden kommer att göra inhopp, när de har något att berätta.
Exakt hur det kommer att fungera i praktiken, vilka programledare som kommer att vara under vilka tider och hur olika ämnen ska få sitt utrymme, kan Cajsa Lindberg ännu inte svara på.
– I dag har vi informerat medarbetare. Nu har vi några månader på oss arbeta med detta.
En sak som är klar är dock att Morgonpasset inte försvinner.
– Det finns kvar av den enkla anledningen att publiken älskar det, säger Cajsa Lindberg.
Den biträdande programdirektören förklarar att kanalen ska fortsätta att satsa på samhällsjournalistik och musikjournalistik. Därtill kommer man att utveckla arbetet med poddar, något hon hoppas kommer att märkas även i den linjära radion.
– Vi ska hitta ett bra sätt att gifta samman kraften från poddarna med den linjära radion. Det kan vara så att när vi släpper ett avsnitt av P3 Dokumentär, då kanske vi har diskussioner om det i linjära P3 samma dag. Eller när en humorpodd släpps kan en profil från den podden vara programledare i radion.
Enligt Cajsa Lindberg kommer ingen av Sveriges Radios kontrakterade medarbetare att sägas upp i samband med omorganisationen.
– Alla kontrakt behålls. Sen kan det förstås vara så att någon byter jobb. Så är det ibland när man gör om.