Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Trots sin tydliga air av femtiotalsillustration är bilden ett fotografi taget för att användas i marknadsföringen av Coca-Colas samarbete med Stadsmissionen.

På julen droppar …smulor från de rikas bord - eller hur Coca-Cola?

Tack Coca-Cola, nu kan vi både konsumera och tjäna karmapoäng på samma gång, skriver Kajsa Bergström Feiff om läskföretagets julreklam och samarbete med Stadsmissionen.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

En kärnfamilj står vid ett dignande bord i ett julpyntat hem. De är upplysta inifrån av familjelycka och givandets glädje.

Från de blåkalla tonerna i bildens kanter närmar sig några slitna, skäggiga individer ljuskällan i mitten och välkomnas av bländvita leenden. Trots sin tydliga air av femtiotalsillustration är bilden ett fotografi taget för att användas i marknadsföringen av Coca-Colas samarbete med Stadsmissionen.

”En godare jul för alla”. Varje gång någon registrerar sin köpta läsk skänker företaget ett bidrag till måltider i stadsmissionernas verksamheter. Slut på motsättningarna mellan konsumtion och sociala insatser!

Vi kan ägna oss åt båda och tjäna extra karmapoäng genom att hjälpa såväl ett av världens största företag med ovärderlig konsumentproducerad reklam, samtidigt som de ordnar ett mål mat till de fattiga tanter och farbröder som likt tomten och hans nissar huvudsakligen syns i medierna runt jul.

Smulorna från den rikes julbord blandar sig med hönsskiten på de nedersta pinnarna, och snön lyser vit på taken.