Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Legendarisk programledare. Legendarisk soptunna. Nu skrotar SVT trotjänaren "Plus", efter 32 år av kvalificerad konsumentjournalistik. Bild: Carl-Johan Söder

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Oroväckande vagt om vad som kommer efter "Plus"

SVT kastar trotjänaren "Plus" i soptunnan. SVT-cheferna är lika vaga om framtiden som när "Bildjournalen" och "Filmkrönikan" skrotades. Det är oroväckande, tycker Johanna Hagström.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

I en debattartikel på DN kultur berättar SVT:s båda programdirektörer Lena Glaser och Jan Helin om en rad förändringar som kommer genomföras under nästa år. Detta efter att regeringen i måndags lade fram nya riktlinjer för public service-bolagen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: "Chernobyl" får "Game of thrones" att framstå som buskis

Bland annat ska man:

* Öka resurserna till utrikesjournalistiken och anställa en klimatkorrespondent och en techkorrespondent. Det blir mer digitalt fokus och ett nytt veckovis utrikesprogram lanseras. Samtidigt läggs "Korrespondenterna" på is.

* Ersätta Opinion Live med ett nytt debattformat vid årsskiftet.

* Satsa mer på dokumentärserier, förstärka lokalredaktionerna runt om i landet och leta nya format för familjetittande inom barnutbudet.

* Lägga ner konsumentprogrammet "Plus".

Det där sista var såklart inkilat lite diskret mot slutet av debattartikeln. Men det slog ju ner som en bomb att SVT kastar en av sina journalistiska fyrbåkar i soptunnan (!) efter 32 år i etern.

"Ett stort misstag" säger en bedrövad Sverker Olofsson till Expressen.

"Ett stort misstag" säger en bedrövad Sverker Olofsson till Expressen. Men den legendariske programledaren hyser också ett försiktigt framtidshopp, med hänvisning till SVT-chefernas formulering att de ska ”utforska nya sätt att göra konsumentjournalistik” .

LÄS MER: Jag älskar renen som fotobombade "Den stora älgvandringen"

Jag är inte lika hoppfull. Jag tror absolut att det kan finnas anledning att se över program som funnits väldigt länge och som stelnat lite i sin form, men sättet som de presenterar nedläggningen på, med väldigt vaga formuleringar om vad som ska komma istället, är oroväckande.

Alla de andra förändringarna presenteras relativt konkret, med löften om "start vid nyår" och liknande. "Plus" läggs ner med formuleringen att "namnet Plus hoppas vi ska kunna leva vidare i ny form framöver".

Det är uppenbart att Glaser och Helin har noll färdiga planer på hur de ska göra med konsumentjournalistiken framöver.

Vadå "namnet Plus"? Varumärket "Plus" är ju så mycket mer än bara namnet. Och man behöver inte vara varumärkesexpert för att förstå att det är lättare sagt än gjort att hitta på, lansera och etablera en ersättare efter att ha hivat en gammal trotjänare överbord.

Det är uppenbart att Glaser och Helin har noll färdiga planer på hur de ska göra med konsumentjournalistiken framöver, mer än att de förstått att "Plus" är ett inarbetat namn som de inte gärna ger bort till, säg, TV4.

Det där med vaga löften om att SVT ska "söka nya former" för programinnehåll har vi hört förut. Vanligtvis slutar det med ... ingenting. Kommer ni ihåg "Bildjournalen"? Lades ner 2003 med löfte om att ersättas med något nytt och fräscht i samma genre. Gick ju sådär med att etablera ett nytt bildkonstprogram.

LÄS MER: Alla borde få en Karamo Brown-kram då och då

Ett exempel lite närmare i tiden är "Filmkrönikan" som "lades på is" 2008 då programmet ansågs otidsenligt. Men visst skulle SVT värka fram ett nytt format för ett filmmagasin. Det var bara det att det aldrig blev av.

Låt inte "Plus" bli ännu ett program som slopas utan att det finns en färdig tanke om vad som ska komma istället. Om det leder till att den konsumentjournalistiken nedmonteras på SVT så är det skandal. Kvalificerad konsumentjournalistik behövs mer än någonsin.