Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Hair och The Phantom of the opera var de föreställningar som drog störst publik under 2017.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Operan visar bästa publiksiffrorna på 21 år

Inte sedan 1996 har Göteborgsoperan haft lika stor publik som förra året. Då var det Kristina från Duvemåla som drog folk. Även den här gången är det musikalerna som drar störst publik.

Hair och The Phantom of the opera gick för fulla hus 2017, men även dansen hade högre publiksiffror än året innan. Damien Jalets föreställningar med dans på sluttande golv hade till exempel 90 procents beläggning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Fantastiskt roligt. Många föreställningar har gått bra. Det är ett av Operans absoluta toppår, säger marknads- och försäljningschefen Ing-Marie Persmo.

Operaföreställningarna var något färre 2017 men beläggningen var ungefär lika hög som året innan och vad gäller Stora scenen totalt fyllde publiken 85 procent av platserna.

Ing-Marie Persmo nämner också Trettondagskonserten som sålde slut och som blivit allt populärare under senare år.

Ett par av dansföreställningarna har ändå haft ganska låg beläggning med bara hälften av biljetterna sålda. Finns det en nedre gräns för vad som är acceptabelt?

– Stora scenen har 1 276 platser, det är en enorm salong att fylla, hamnar vi under 350 personer i publiken så upplevs det som tomt. Då för vi en diskussion om vi ska genomföra föreställningen. Men det är ytterst ovanligt, säger Ing-Marie Persmo.

Operans vd, Christina Björklund är förstås också nöjd med siffrorna.

– Jag kan inte ta åt mig äran, eftersom jag började först i höstas, men jag är superglad. Det går upp och ned, mycket spelar in, repertoaren förstås men även konjunkturerna. Jag är väldigt ödmjuk inför varje ny säsong.

Hur ska ni göra för att behålla publiken?

– Vi ska bli ännu bättre på att nå ut till fler, vi är ju hela regionens opera inte bara göteborgarnas, vi kan bli mycket bättre på att jobba digitalt, det arbetet är bara i sin linda, och på att berätta vad vi gör även utanför våra scener.

Hur ser du på framtiden?

– Vi har några spännande år framför oss med bland annat Wagners Ringen som pågår i fyra år. Men vi står också inför står inför utmaningar, huset är 25 år och vi kommer att behöva investera i det framöver.

Hon nämner också GO+ , det vill säga Operans behov av ytterligare en scen för att kunna flytta dansföreställningarna från Stora scenen.

LÄS MER: Skrotade byggplaner kostade nio miljoner

Fotnot: Det finns ytterligare ett toppår i statistiken, 2001, men då räknades även in ett längre gästspel i Stockholm in då Göteborgsoperan spelade Evita.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.