Opera med två alternativ – men inget happy end

Den franske tonsättaren Ambrosie Thomas gjorde opera av världens mest berömda skådespel 1868. Nu får Hamlet äntligen svensk premiär på Göteborgsoperan – en opera med två slut.

ANNONS
|

I år är det 400 år sedan William Shakespeares död. Hans teaterkonst har inspirerat till ett antal operor och Hamlet är en av Göteborgsoperans hyllningsuppsättningar till den brittiske dramatikerns ära.

Operan har två alternativa slut. Vid urpremiären i Paris slutade det med att Hamlet utses till kung och drottning Gertrud går i kloster. Inför Englandspremiären på Covent Garden i London skrev Thomas ett nytt, ”Shakespearianskt” slut där Hamlet begår självmord.

Göteborgsoperan kommer att ge båda sluten olika kvällar.

–Det är både bra och roligt med två slut – och inget av dem är speciellt lyckligt, inget happy end här, säger mezzosopranen Katarina Karnéus, som gör rollen som Drottning Gertrud.

ANNONS

Drottning Gertrud får ta betydligt mer plats i operan än i teaterpjäsen. Hon, som är Hamlets mamma, har i sonens ögon svikit sin make och son.

–Hon vill försonas med Hamlet men samtidigt är Gertrud ingen trevlig karaktär, hon är ju ändå delaktig i ett mord. Hamlet är förstås upprörd över sveket och blir mer och mer galen – eller så ljuger han? Ja, vad är galenskap? Det där är ju alltid en tolkningsfråga.

Shakespeares gåtfulla danska prins spelas av den holländske barytonen Thomas Oliemans. Och vid Sverigepremiären i kväll blir det samma slut som vid urpremiären i Paris.

–Hamlet är ett fantastiskt verk och passar bra att göra i nutid. 400 år efter att det skrevs kan vi konstatera att vi människor är likadana nu som då. Det märker man inte minst om man följer valrörelsen i USA, säger Katarina Karnéus.

Publiken kan förvänta sig mycket vacker musik, starka scener och häftiga duetter.

–Det är skönt att få sjunga något riktigt lyriskt, jag får verkligen visa hela mitt instrument och omfång

Katarina Karnéus är född i Stockholm och utbildad i London vid Trinity College of Music och National Opera Studio. Hon har gjort många titelroller på världens stora operascener och har framträtt som solist, bland annat med Berlinfilharmonikerna.

ANNONS

–Och jag njuter verkligen av att ha möjlighet att få sjunga i Göteborg en gång om året. Det är ett härligt operahus, säger Katarina Karnéus, som är inne på fjärde säsongen i sitt femåriga engagemang på Göteborgsoperan.

I höstas sjöng hon en specialskriven roll i Göteborgsoperans storsatsning Notorious. Nästa år i februari återser göteborgarna henne som Klytaimnestra i Elektra. Både nu och då svarar operans konstnärlige ledare Stephen Langridge för regin.

Ofelias roll i Hamlet skrevs direkt för Christina Nilsson, den stora svenska internationella operastjärnan på 1860-talet. Hon hade den svenska folkvisan Näckens polska på sin repertoar, den passade bra in i fjärde akten, tyckte tonsättare Thomas och lyfte in den vemodiga visan.

Här görs rollen som Ofelia och dess krävande koloraturer alternerande av danska Ditte Höjgaard Andersen och svenska Ida Falk Winland.

Fotnot: I anslutning till premiären hyllar Göteborgsoperan Chrstina Nilsson med en foajékonsert i dag kl 12.30. Samtidigt invigs en utställning om den svenska sopranen.

ANNONS