Kjartan Slettemark, här på en bild från 1996, föddes 1932 i Naustdal i Sunnfjord, död 13 december 2008, var en svensk-norsk konstnär som blev känd för sin politiska konst under 1960- och 1970-talen.
Kjartan Slettemark, här på en bild från 1996, föddes 1932 i Naustdal i Sunnfjord, död 13 december 2008, var en svensk-norsk konstnär som blev känd för sin politiska konst under 1960- och 1970-talen. Bild: Inger Höjer Aspemyr/Pawel Flato

Omdiskuterad skulptur stals från Handelshögskolan

Den kände norsk-svenske konstnären Kjartan Slettemarks verk Visst é jag läcker har försvunnit från Handelshögskolan i Göteborg. Skulpturen, som föreställer ett färggrant damben, stals från universitetet i mitten av december.

ANNONS
|

Kjartan Slettemark gick bort för drygt tio år sedan. Innan dess var han en uppmärksammad, och ofta kontroversiell, pionjär inom den skandinaviska konsten. Han arbetade gärna med performance och hemmasydda kläder. Han ockuperade Moderna museet, tapetserade Stockholm med Nixon-affischer och utklädd till pudel, bet han konstkritikern Olle Granath i foten.

Konstkonsulten Anne Pira visar upp <em id="emphasis-cd4127c85774ce80c8dfa543340262d8">Visst é jag läcker </em> för intresserade på Handelshögskolan i Göteborg.
Konstkonsulten Anne Pira visar upp Visst é jag läcker för intresserade på Handelshögskolan i Göteborg. Bild: Inger Höjer Aspemyr

Hans skulptur Visst é jag läcker, föreställande ett färggrant kvinnoben, har nog många studenter på Handelshögskolan i Göteborg noterat under den relativt korta tid som den har stått på institutionen.

För bara knappt två år sedan flyttades den från en föreläsningssal inne på Psykologiska institutionen till Handelshögskolans entréhall.

ANNONS

Men nu har den alltså försvunnit.

Stals i vintermörkret

Det var troligen natten till lucia som skulpturen stals. Varför, och av vem, är fortfarande oklart. Anders Olofsson, konstansvarig vid Statens Konstråd, förklarar att det är ytterst ovanligt att offentliga verk stjäls för att säljas på konstmarknaden.

– När det gäller stölder av konstverk har vi tidigare haft en del stöld av metallverk. Då har man stulit dem för metallvärdet. Man har smält eller skurit ner och sålt, säger han.

I fallet med Visst é jag läcker är det annorlunda. Den nästan kamouflageliknande färgen är målad på ett mannekäng-ben av polyester. Runt benet är det lindad ståltråd. Det finns alltså inget egentligt materialvärde att tala om, för den som nu har lyckats separera benet från den cementcylinder den varit monterad på.

– Vi får väl se vad som händer. I och med att den är polisanmäld är den flaggad. Så det kommer inte gå att sälja den på auktionsverk, säger Anders Olofsson.

Kjartan Slettemark år 1992.
Kjartan Slettemark år 1992. Bild: Dan Hansson / SvD / TT

"Var queer långt innan ordet existerade"

Visst é jag läcker har väckt känslor under sin tid på Göteborgs universitet. Verket har fått kritik för att vara sexistiskt och baserat på förlegade könsroller. Anders Olofsson menar dock att Kjartan Slettemark alltid ville utmana normer och ramar, och att han i sitt syfte gick i rakt motsatt riktning mot vad kritiken skulle föreslå.

ANNONS

I inledningen till en text om Visst é jag läcker skriver Anders Olofsson:

"Kjartan Slettemark var queer långt innan ordet existerade. Och i likhet med sina sentida kvinnliga kollegor, Anna Odell och Klara Lidén, vann han sina strider genom att vända på logiken och låta konsten blottlägga den obegripliga verkligheten. Vända på logiken vända även på benet! Benet pekar rakt upp (mot Gud)!"

När Visst é jag läcker köptes in var det för 8 000 kronor, men sedan dess har verket inte värderats. Det är alltså i nuläget oklart vilket ekonomiskt värde som har stulits från Handelshögskolan.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS