Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Okända Warholteckningar på Louisiana

En sensation. Så beskrivs upptäckten av omkring 300 tidiga teckningar av den mytomspunna konstnären Andy Warhol. Nu visas de för första gången på Louisiana i Danmark.

Upptäckten gjordes 2011 av en tysk gallerist. Stiftelsen som förvaltar Andy Warhols kvarlåtenskap hade efter konstnärens död delat upp hans verk i kategorierna "konst till salu" och "arkivmaterial".

Medan det mesta i den första kategorin sedan dess har valsat runt på museer, auktioner och gallerier världen över flera gånger om, hade materialet i den andra kategorin, inklusive de exklusiva teckningarna, stuvats undan och glömts bort.

 

"Hel skatt"

Två år efter upptäckten visas de nu för första gången för allmänheten på Louisiana i Danmark.

-Det är en hel skatt som har öppnat sig. Att få lov att visa en konstnär som alla tror att de kan allt om på ett nytt sätt, man kan inte begära mycket mer, säger museets direktör Poul Erik Töjner.

Teckningarna är från 1950-talet, alltså från Andy Warhols första år som nyinflyttad i New York fram till 1960-talet, då han slog igenom som konstnär och blev till den ikoniska förgrundsgestalt för popkonsten som man i dag känner honom som.

 

Skisser

Flera av bilderna är skissartade kalkeringar av fotografier och tidningsbilder. Perforeringen från blockens spiraler sitter kvar i kanterna, blyertsstreck skymtar fram vid sidan av de linjer som fyllts i med bläck. Teckningarna är inte sällan en del av Andy Warhols arbete som illustratör inom reklam- och modebranschen, och går att spåra till färdiga versioner av till exempel skivomslag som Andy Warhol gjorde.

Men de enkla, fåtaliga linjerna är också konst i egen rätt, och enligt Poul Erik Töjner visar teckningarna Warhols blick för stereotyper, ikoner och symboler i det moderna samhället.

     

Ger ny bild

Men de ger också en ny bild av konstnären och hans konstnärskap.

-Man vill gärna se Andy Warhol som den här frånkopplade, isolerade individualisten. Men här ser man i stället en följsam blick, som visserligen är melankoliskt distanserad, men som har en sensibilitet för andra människors känslor.

För Poul Erik Töjner är det också just de här aspekterna som Andy Warhol för vidare i det som han ska bli mest känd för, hans popkonst.

-Det finns en missuppfattning om popkonsten som något som bara handlar om att det inte längre finns något som är äkta, om att allt bara är slit och släng. Men hur intressant är det? Popkonsten har en stor human sida som ofta glöms bort. Människor i ett modernt samhälle har svårt att komma i kontakt med varandra. Identitet handlar inte längre om att jag kan säga vem jag är, utan mer om vilka bilder jag lägger upp på nätet av mig och mina vänner. Popkonsten var först med att beskriva det här tillståndet.

Och det är detta som Poul Erik Töjner tycker att man kan se redan i Andy Warhols tidiga teckningar.

-För mig är det tydligt att Andy Warhol har fångat det här märkliga melankoliska avståndet. Hur kan vi se andra människor, hur ska vi förhålla oss till dem? Eller är det bara bilderna av dem som vi kan förhålla oss till?