Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Nytt reklamsamarbete med Tareq Taylor stoppat

Tareq Taylor avbröt nyligen sin reklamsamarbete med företaget Nescafé. Det hindrade inte stjärnkocken från att agera klädmodell för Malmö FF:s jultröja. Ett uppdrag han nu tvingas avsluta eftersom det krockar med rollen som julvärd i SVT.

LÄS MER: Taylor om julvärdsfrågan: "Började storlipa"

Under torsdagen kunde fotbollsfans och andra i en annons se krögaren och kocken Tareq Taylor stå modell för Malmö FF:s nya jultröja. Ett uppdrag han nu tvingas avbryta eftersom det krockar med hans roll som årets julvärd i SVT, något SVT Kulturnyheterna var först med att rapportera.

Hoppar av nytt reklamsamarbete

För tio dagar sedan skrev GP om Tareq Taylors reklamsamarbetet med Nestléägda Nescafé. Stjärnkocken var då ambassadör för snabbkaffe-företaget, ett kontrakt som löpte till slutet av 2022. Sedan han av GP uppmärksammats på bolagstrukturen bakom Nescafé, och kopplingen till Nestlé, avbröt han åtagandet.

– Jag förstår problematiken och lägger det här samarbetet på hyllan. Julvärdskapet är viktigt för mig, och jag vill inte att det ska bli smittat, eller ska kunna ifrågasättas, sa han då till GP.

LÄS MER: Årets julvärd Tareq Taylor: ”finaste man kan kallas”

Det hindrar inte att han för två dagar sedan var klädmodell för Malmö FF:s jultröja 2021. Leende poserar Tareq Taylor få i en ljusblå tröja med snöflingor på ärmarna. En glad ren iförd fotbollsklubbens mössa och halsduk är annars i blickfånget.

På torsdagen lanserades tröjan i klubbens webbshop. Annonsen fanns under fredagen i klubbens webbshop och på instagram, där klubben har drygt 150 000 följare. Nu har samarbetet enligt SVT avslutats. Jultröjan kan ses som att den har en koppling till julvärdskapet, vilket strider mot SVT:s regler.

Bilden ska plockas bort

Som GP tidigare berättat får SVT:s julvärd inte synas i reklamsammanhang två veckor innan, eller två veckor efter, sin insats i rutan den 24:e december.

– Inget företag får heller utnyttja hans julvärdskap för att sälja produkter, skrev Ebba Adielsson, programchef på SVT för avdelningen Nöje och evenemang, i ett mejl till GP angående Nescafé-reklamen.

LÄS MER: Edvardpriset till Tareq Taylor

Mikale Drené är manager för Tareq Taylor.

”Tareq ställde upp som Malmösupporter när vi fick frågan. Vi förstår att man kan göra den kopplingen därför är bilden på Tareq nu borttagen från Malmö FF:s hemsida och sociala kanaler” skriver han i ett mejl till SVT:s Kulturnyheterna.

I ett mejl till SVT:s kulturnyheterna skriver SVT:s presschef Camilla Hagert att de fått besked om att bilden nu ska plockas bort.

LÄS MER: Recension: ”Det här är ditt land” – SVT

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.