Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hanna Ardéhn och Felix Sandman med priset för Årets tv-drama för Netflixserien "Störst av allt" vid Kristallen 2019. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Ny rapport: Akut brist på kunnigt filmfolk

"En syndaflod" av tv-drama har drabbat svensk filmindustri i och med streamingtjänsternas frammarsch. Det framgår av en ny rapport, som varnar för akut brist på kompetent personal.

Aldrig förr har det producerats så mycket film och tv-drama i världen. Tv-drama ökar mest, främst på grund av Netflix och andra streamingjättar, som satsar enorma belopp på egna produktioner.

– Dramaproduktionen i Sverige har i princip tredubblats på fem år, säger Tomas Eskilsson, strategichef på filmfonden Film i Väst.

Streamingbolagens frammarsch har ritat om kartan helt. För bara några år sedan var SVT den största beställaren av svenskt tv-drama och TV4 gjorde enstaka produktioner.

– Nu ligger SVT kvar på ungefär samma nivå, medan TV4/C More har tredubblat sin produktion. Viaplay gör idag cirka 20 dramaserier om året i Skandinavien och siktar på 30 årligen. Till detta ska läggas att Netflix under senare tid har beställt en rad nya produktioner.

LÄS MER: Recension: "Gösta" - HBO

Bland de svenska tv-serier som låtit höra om sig finns Netflix "Störst av allt", som prisades på Kristallen, Lukas Moodysson-serien "Gösta" på HBO Nordic och höstens hyllade TV4/C More-serie "Fartblinda".

"Alla har rekryteringsproblem"

Alla jagar efter nästa succé. Det här har gjort att det uppstått en skriande brist på kunnigt folk till dramaproduktioner, något som slås fast i en ny rapport av en brittisk konsultfirma, på uppdrag av Film i Väst.

– Jag tror inte att det finns någon produktion som inte har rekryteringsproblem i dag. Man har svårt att hitta tillräckligt med personal, särskilt på de mer kvalificerade positionerna, säger Tomas Eskilsson.

LÄS MER: Recension: "Störst av allt" – Netflix

I rapporten kallas den våldsamma produktionsökningen för "en syndaflod", vilket antyder att den ger mer bekymmer än fördelar.

– Visst är det en tsunami, men det finns de som använder det snälla ordet "guldrusch" också.

Långfilmen drabbas

Lösningen på kapacitetskrisen är tvådelad, enligt Tomas Eskilsson.

– Det måste fram fler utbildningsplatser för specifika funktioner. Men i ett kortare perspektiv måste det också skapas möjligheter att utveckla kompetensen hos folk som redan finns i sektorn. Det är det enda som går tillräckligt snabbt.

LÄS MER: Så föddes Netflix första svenska originalserie

För manusförfattarna är den stora efterfrågan mestadels något positivt, enligt Tomas Eskilsson.

– Du kan tjäna mycket mer pengar som manusförfattare i dag, speciellt om du får en beställning från någon av de globala aktörerna.

Det här har dock skapat ett hål inom långfilm.

– Redan för tre år sedan såg vi att de etablerade manusförfattarna gick över till att skriva dramaserier istället för långfilm. Många långfilmsprojekt har tvingats pausa i väntan på manusförfattare.

Bokmässan: Manusförfattarna mitt i tv-boomen

I GP:s monter på Bokmässan: Manusförfattarna Niclas Ekström ("30 grader i februari") och Jessika Jankert ("Hashtag") berättar om hur deras jobb påverkas av streamingjättarnas sug efter nya manus och varför Göteborg är på god väg att bli landets huvudstad för tv-drama.

Torsdag 13.00-13.20.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.