Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Patrick Sörquist
Bild: Patrick Sörquist

Ny biljettjänst lanseras i Sverige

Evenemangsbranschen har sett en ökning av biljetthajar och bedrägerier. Den nederländska digitala plattformen TicketSwap hoppas göra marknaden av vidareförsäljning säkrare med deras tjänst där fans kan sälja sina biljetter direkt till varandra.

Tjänsten som redan finns i Nederländerna, Frankrike och Storbritannien fungerar som en marknadsplats för vidareförsäljning av biljetter till allt från sportevenemang till konserter. Syftet är att skapa en säkrare andrahandsmarknad för vidareförsäljning av biljetter fri från överpriser och osäkra transaktioner.

Användarna loggar in via Facebook och kan på så sett se vem de köper av. Själva transaktionen övervakas av tjänsten som verifierar äktheten och säljaren hos den ursprungliga återförsäljaren.

För att undvika ockerpriser finns det ett tak på det påslag av originalpriset användarna får göra. Enligt företaget själva har 82 procent av alla biljetter som sålts via plattformen i Europa det senaste året sålts för ursprungspriset eller mindre.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.