Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kulturnämnden ska säga upp hyresavtalet för Stora teatern. Samtidigt pågår en politisk konflikt om att teatern har blivit för kommersiell. Men det är inte första gången som det stormar om den Dresden-inspirerade teatern. Bild: Anders Hofgren

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nu ska Stora teaterns framtid avgöras

Stora teaterns hyresavtal ska sägas upp. Dessutom pågår en politisk konflikt om att teatern har blivit för kommersiell. Men det är inte första gången det stormar om Storan. För bara ett decennium sedan präglades teatern av mutmisstankar och miljonbråk.

Teaterchefen Martin Hansson står på Stora teaterns svarta scengolv och pekar ut mot de första parkettraderna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Här var orkesterdiket innan. Nu kan vi faktiskt höja upp den delen om vi vill förlänga scenen. Men då får vi lite färre platser förstås, säger han.

Sedan Stora teatern byggdes för 150 år sedan har den använts till allt från opera till konferens. 1917 fanns rent av planer på att göra Storan till en biograf. Så blev det aldrig.

I dag är teatern i stället en gästspelsscen. Det innebär att de inte har anställda skådespelare, dansare eller musiker, som till exempel Göteborgsoperan, utan i stället tar emot produktioner.

Under våren kan besökare exempelvis se teatergrupperna Tre och Pero, men också artisterna Peter Jöback och Miriam Bryant.

Stora Teaterns vd Martin Hansson.. Bild: Thomas Johansson

Stora teaterns avtal ska sägas upp

Men vilka som uppträder på Storan har blivit en politisk fråga. För Alliansen anser sedan länge att teatern tar in allt för kommersiella akter.

När de under hösten tog över makten i Göteborg kunde de också göra något åt det.

I samband med att budgeten röstades igenom i slutet av november beslutades det även att Storans hyresavtal som kulturnämnden har med Higab ska sägas upp när det går ut 2021.

– Vi menar att pengarna skulle göra mer nytta om de kommer det fria kulturlivet till gagn, säger kulturnämndens ordförande Ann Catrine Fogelgren (L).

LÄS MER: Svårt läge för kulturnämndens nya ordförande

Hon förklarar att hon inte tycker att kommunen ska subventionera akter som hade kunnat bokas av privata scener i stan och påpekar att Stora teatern har glidit ifrån sitt ursprungliga uppdrag.

Det hela formuleras också i Alliansens budgettext, men det är en beskrivning som teaterchefen har svårt att förstå.

Martin Hansson pratar gärna om Storan, men när det gäller politiska frågor blir han försiktig och vill svara i skrift. I ett mejl skriver han:

"Artisterna i vårt eget program är till allra största delen kompanier, fria grupper och institutioner som antingen själva uppbär kulturbidrag eller är offentligt finansierade.

Bakgrunden till att det även förekommer bredare artister i programmet finns beskrivet i uppdraget från 2013. Där finns också ett krav att verksamheten ska öka sina egenintäkter."

Oppositionen röstade igenom en utredning

Frågan om Stora teatern följer sina ursprungliga riktlinjer går isär och den ska nu också utredas. Det beslutade kulturnämnden under fredagen efter ett yrkande från V, MP, FI, S och D.

Där skriver de att de inte delar Alliansen bedömning och att det inte är ansvarsfullt att lägga ner en verksamhet som har runt 70 000 besökare per år och ett 20-tal personer anställda.

Grith Fjeldmose (V), andre vice ordförande i kulturnämnden, säger att det är många frågor som måste få svar innan de kan fatta beslut om Stora teaterns framtid.

– Jag har varit på många fina föreställningar på Storan, men vad jag tycker är egentligen helt oväsentligt. Det måste grundas på ordentliga utredningar. Sen föreställer jag mig att utredningen kommer att visa att Storans verksamhet är viktig, säger hon.

Utredningen ska också se om verksamheten kan drivas i andra former. För även om det nu finns beslut på att hyresavtalet ska sägas upp är Storans framtid mycket osäker.

Varken Ann Catrine Fogelgren eller Grith Fjeldmose vill spekulera i vad det kommer att bli av byggnaden och de anställda framöver.

Men vilka är egentligen riktlinjerna som politikerna är så oense om? För att förstå det behöver vi vända oss till en helt annan teater, i annan del av staden – Pustervik.

Nationalteatern gjorde ett snabbt besök

Efter att ha varit biograf under flera olika namn övertogs Pusterviks klassiska hörnlokal, mellan Järntorgsgatan och Norra Allégatan, år 1990 av Nationalteatern.

På bilder från sommaren ses teatermedlemmarna stå leende utanför lokalen med trummor i händerna. Men det skulle bli en kort inkvartering för proggarna. För teatergruppens storhetstid hade redan passerat och 1993 lade Nationalteatern ner sin teaterdel och renodlades till en rockorkester.

Lokalen skulle fortsätta att vara en teaterscen, för strax därefter bytte den namn till Pusterviksteatern och började att användas som gästspelsscen. Ambitionen var att visa samtida scenkonst. Gärna gränsöverskridande och med ursprung från hela världen.

GP:s dans- och teaterkritiker Lis Hellström Sveningson minns Pusterviksteatern som en öppen plats för publiken.

– Med sitt läge och sin framtoning var den det. Programmet var blandat med teater, dans, musik. Var man där för det ena upptäckte man ibland det andra. Sen var det förstås eländiga förhållanden för utövarna, säger hon.

LÄS MER: Pusterviksteatern kan tvingas flytta

Mutmisstankar och fängelsestraff

Under mitten av 2000-talet började teatern få allt större bekymmer. Lokalerna var i stort behov av att rustas upp, men det var ett arbete som beräknades kosta runt 30 miljoner kronor. Pengar som kommunen inte var intresserad av att lägga.

LÄS MER: Ny kulturscen på Järntorget

Förslaget kom att flytta till en annan lokal och först pekades Lagerhuset ut. Men under processen hörde Higab av sig och tipsade om Stora teatern.

LÄS MER: Lagerhuset tickar miljoner

2011 stod nämligen det 150 år gamla operahuset mer eller mindre tomt efter att nyligen ha hyrts av Sami, Svenska artisters och musikers intresseorganisation. Organisationens tid på Stora teatern hade avbrutits året innan och slutat i en av de största polisutredningarna i svensk kulturhistoria.

För Samis tidigare vd Hans Lindström hade slutit ett hyresavtal med Higabs dotterbolag, som skulle gälla i 40 år och kosta totalt 260 miljoner kronor, exklusive moms. Det var en uppgörelse som fick Samis styrelse att reagera.

LÄS MER: Såpan om Storan

Jan Granvik, styrelseordförande i Sami, menade att vd:n hade överträtt sina befogenheter och agerat utan styrelsens vetskap.

– Det avtal som ingicks är fullständigt horribelt, sade han till GP då.

Hans Lindström avskedades och en sjuårig polisutredning inleddes, som skulle inkludera mer än bara Stora teatern. Vd:n själv nekade till anklagelserna och svarade med att stämma Sami, eftersom han ansett sig fått sparken på felaktiga grunder.

2014 dömdes han slutligen i Stockholms tingsrätt för trolöshet mot huvudman och försvårande av skattekontroll, till fängelse i 1,5 år och att betala skadestånd till Sami på 24,5 miljoner kronor.

Han överklagade till Svea hovrätt som ett år senare sänkte påföljden till ett års fängelse och 17 miljoner. Även den domen överklagades, men Hans Lindström fick aldrig resningstillstånd hos Högsta domstolen.

Även Higabs dåvarande vd Berndt Svensson drogs med i härvan. I nästan två år utreddes han för mutbrott, men förundersökningen lades ner och han friades från alla misstankar.

Under tiden pågick också en utdragen hyrestvist mellan Sami och Higab om utebliven hyra. Där lyckades parterna uppnå en överenskommelse år 2012.

Cirkus Cirkörs föreställning "Knitting Peace" är en av de akter som visades på Storan åren 2012-2013.. Bild: Mats Bäcker

Nya Storan väckte oro hos Lorensbergsteatern

2012 kunde också Stora teatern öppna portarna på nytt. Uppdraget var att Storan skulle vara en gästspelsscen där Pusterviksteaterns arbetssätt och programläggning skulle utgöra en hörnsten.

I programmet från tiden hittar man bland annat föreställningar av Cirkus Cirkör, Dansnät Sverige och Riksteatern. Artister som spelade var exempelvis Anna von Hausswolff, Goat och José Gonzalez.

I en utvärdering från 2013 bedömde också kulturförvaltningen att Stora teaterns repertoar hade kunnat passa in på Pusterviksteatern.

Lorensbergsteatern.. Bild: Tommy Alven

Men flytten väckte också negativa känslor. Längre upp längs Kungsportsavenyn ligger ytterligare en klassisk teaterbyggnad – Lorensbergsteatern. Den drivs privat och teaterchefen Pernilla Wagnborg minns hur det var när Storan öppnade i kommunal regi.

– Vi var väldigt oroliga. Inledningsvis var det vissa föreställningar som vi bokat som gick över till Stora teatern. Varför kommer jag inte ihåg. Men vi pratade mycket om det här med dåvarande kulturnämnden, säger Pernilla Wagnborg.

Hon berättar att hon tycker att Stora teatern sedan dess har anpassat sig men att hon fortfarande ser vissa bekymmer med de två teatrarnas olika förutsättningar.

– Jag kan förstå diskussionen, för det är klart att det blir en snedvriden konkurrens. Har vi ett tufft år måste vi ändå betala vår hyra till Higab, har de en sämre period får de i princip mer pengar, säger Pernilla Wagnborg.

LÄS MER: Cirkör sjunger rakt ut om kvinnornas styrka

GP:s dans- och teaterkritiker Lis Hellström Sveningson håller med om att det har skett en förändring genom åren. Hon berättar att Storan har kämpat med att försöka anamma Pusterviksteaterns ideal, men att förutsättningarna är radikalt annorlunda.

– När det gäller exempelvis dansen förlorade den inledningsvis på flytten. Lokalen lämpar sig dåligt för dagens dans och de har fått jobba hårt för att göra den synlig. Men senast i höst när Virpi Pahkinen gästade Stora teatern var det fullsatt salong och en entusiastisk publik. Och Virpi tillhör de konstnärer som byggde upp en publik på Pustervik, säger Lis Hellström Sveningson.

"Aldrig är sämre än att man kan ändra sig"

Men om Lorensbergsteaterns chef tycker att Stora teatern har anpassat sig bättre på senare år tycker Alliansen i stället att de har glidit allt för långt mot det kommersiella.

Kulturnämndens ordförande Ann Catrine Fogelgren tror också att utredning som röstades fram under fredagen och som ska vara klar i slutet av året, kommer att visa att de har rätt.

Tills att den är färdig säger hon också att Alliansen inte kommer att gå vidare med några skarpa förslag.

– Det är bra att detta utreds för den här frågan har sprakat länge. Den var uppe redan när jag satt i kulturnämnden förr-förra mandatperioden, när vi precis hade tagit över Storan.

Vad händer om utredningen nu visar att ni har fel? Att ni har missbedömt Storans arbete?

– Det är klart att man aldrig är sämre än att man kan ändra sig om man blir motbevisad, säger Ann Catrine Fogelgren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.