Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Först händer ingenting. Sedan dyker Jon Henrik Fjällgren upp, med eld, tungrök och en ren, skriver Johanna Hagström inför den tredje delfinalen i Leksand. Bild: Foto: Claudio Bresciani / TT

Nu är det slut på Mellofjäsket i Leksand

Leksand sätter klackarna i Mellomyllan och vägrar låta sig åderlåtas mer av Live Nation. Nästa år hoppas Johanna Hagström att fler orter följer Dalarnaortens exempel.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Ingen kan påstå annat än att Leksand gillar Melodifestivalen. Den lilla orten i Dalarna står värd för fjärde gången och på Hemköp har personalen lila glitterperuker och de lokala handlarna har pyntat sina skyltfönster med pastellfärgade ballonger. På Coops parkering landar Mellos ”välkomstfest” på lördagen, med Bolibompadraken och Labyrint-slajm, allt bekostat av kommunen.

Det kan inte tolkas på annat sätt än att det knappast stod andra orter i kö för att få arrangemanget. Live Nation tvingades gå med på prisdumpningen.

Ändå har det skett en stor förändring. Första åren som Leksand bjöd in till Mellofest tog man i från tårna: Festplatsen Gropen badade i rosa strålkastarljus och man hade investerat i en enorm Mellofärgad dalahäst. Som liten ort fick man därtill hosta upp omkring 600 000 kronor i avgift till arrangören Live Nation (Stockholm, Göteborg och Malmö fick rabatt). Allt för möjligheten att ”sätta Leksand på kartan”.

Nu är det slut på fjäskandet. I radioprogrammet Mediernas granskning av kommersen kring festivalen berättar Leksands kommundirektör Göran Wigert att man i år har dragit ner på kringarrangemangen. Det syns. Gropen är i år en vanlig, snötäckt grop och av jättelika dalahästar syns inte ett spår.

LÄS MER: SVT kan inte fortsätta sända superkommersiella Melodifestivalen

Ännu viktigare: Stan lyckades pruta ner avgiften till Live Nation till 300 000 kronor, alltså en halvering. ”Vi var inte intresserade av att lägga mer pengar än så”, förklarar Göran Wigert i radioprogrammet. Det kan inte tolkas på annat sätt än att det knappast stod andra orter i kö för att få arrangemanget. Live Nation tvingades gå med på prisdumpningen.

Det här är en utveckling som har pågått ett tag. För två år sedan granskade GP kommunernas satsning på värdskap och redan då deklarerade Jönköping att man tackade nej till Mello, för att istället satsa på världens största LAN-party Dreamhack. Det sågs som en bättre investering för varumärket.

LÄS MER: Därför nobbar Jönköping Melodifestivalen

Det är hög tid att sätta stopp för Live Nations åderlåtning av kommunernas årsbudgetar i SVT:s namn. Som min kollega Johan Lindqvist skrev härom veckan har Melodifestivalen snärjt in sig i en allt mer kommersialiserad verklighet, med sponsring, reklam och oheliga allianser.

Sedan dyker Jon Henrik Fjällgren upp och levererar en formidabel naturromantisk schlagersmocka med extra allt, inklusive norrsken, tungrök och en ren.

SVT:s ledning duckar vigt för kritiken och lär knappast släppa sin guldkalv. Men nu tycks i alla fall vissa värdkommuner sätta klackarna i Mellomyllan. Nästa år hoppas jag att alla småorter följer Leksands modiga hållning och vägrar betala överpris för värdskapet.

Lördagens deltävling, då? Först händer ingenting, sedan ingenting och sedan ingenting. Sedan dyker Jon Henrik Fjällgren upp och levererar en formidabel naturromantisk schlagersmocka med extra allt, inklusive norrsken, tungrök och en ren. Sedan är det färdigt.

Och cirkusen rullar vidare, medan frisören och fotoaffären i Leksands centrum plockar bort ballongerna ur skyltfönstren och Tegera Arena svidar om för Leksand-Västerås i hockeyallsvenskan på torsdag.