Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bild från en av Sverigedemokraternas valfilmer på Tiktok, med Riks-reportern Rebecka Fallenkvist framför kameran.  Bild: Sverigedemokraterna
Bild från en av Sverigedemokraternas valfilmer på Tiktok, med Riks-reportern Rebecka Fallenkvist framför kameran. Bild: Sverigedemokraterna

Emanuel Karlsten: Nej, SD:s framgång beror inte på Tiktok

Eftervalsanalysen tycks stranda i att Sverigedemokraterna har Tiktok att tacka för sina framgångar. Men så endimensionellt går det inte att förklara SD:s generella framgång eller deras succé bland unga, skriver Emanuel Karlsten.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Vann Sverigedemokraterna valet på grund av Tiktok? Vilken dum fråga. Ändå ställs den nu på allvar av ett etablissemang som famlar i de mest okända vatten – eftersom allt känns så obegripligt.

Inför valet bevakade jag noga alla stora sociala medier i jakt på trender och tendenser. De traditionella medierna fascinerades mest av Tiktok. Vilket inte är konstigt, det är den senaste i raden av nya kanaler, och medier älskar att exotifiera det de inte begriper. I fallet med Tiktok fanns också undersökningar som visar att hälften av alla förstagångsväljare hänger där dagligen. Och visst finns SD på Tiktok. Inte genom någon officiell närvaro, men genom partimedarbetare. Men det gör andras partiföreträdare också. Och även om det är svårt (läs: omöjligt) att få en samlad, bred bild av vad som nått ut till vem på den kinesiskt ägda plattformen, finns det visst fog att påstå: Det var inte på Tiktok SD “vann” valet.

Ändå är det vad eftervalsanalysen för tillfället tycks stranda i. I DN lyfts den 22-åriga SD-monkan upp som vore hon en nyckel (18/9). En person med 8 000 följare, som förvisso samlat nästan en kvarts miljon gillaklick på några månader, men som lätt kan avfärdas med att Socialdemokraternas ungdomsförbund (SSU) samlat 2,6 miljoner gillaklick och har mer än sju gånger fler följare.

Och att ta populära åsikter i komplexa problem är SD:s bästa gren.

Det går att hålla på såhär, fram och tillbaka, för varje SD-konto som samlat visningar finns tio andra från motsatt politisk sida som samlat fler. Så endimensionellt går det inte att förklara SD:s generella framgång eller deras succé bland unga (andra största parti bland förstagångsväljare, enligt SVT:s ValU).

Men däremot finns två bredare rörelser. Den ena kan vi ana på Tiktok: Känslan att unga vill göra upp mot etablissemanget. Sådana rörelser finns i varje generation och mellan varje förälder och barn. Den kan också pendla snabbt. För några år sedan vann Greta Thunberg momentum genom samma typ av uppror. Och nu – i denna otroligt tand- och profillösa valrörelse – har SD:s politik fått stort utrymme. Och att ta populära åsikter i komplexa problem är SD:s bästa gren. Det gör det knappast sämre för en ung generation att SD är riksdagens mest kontroversiella parti. Det ökar insatsen, kittlar mest.

Ovanpå denna, möjligtvis grunda iakttagelse om tonårsrevolt, ser vi den andra bredare rörelsen. Den handlar om att SD i synnerhet och högern i allmänhet vunnit framgång på alla digitala plattformar de senaste fem åren. Och det har eskalerat det senaste året. Rörelsen syntes först på Twitter, sedan Facebook. Och nu ser vi det på varje ny plattform som når allmänheten. Profiler som Jan-Emanuel, Hanif Bali, Henrik Jönsson blir enorma där. De gör poddar, Youtube-kanaler och twitterstormar som sätter avtryck. Och framför allt gör de upp med ett gammal etablissemang: Som förvirrat stirrar sig blind på den senaste syndabocken (Tiktok!) för att hitta ett svar på varför världen inte är så förutsägbar som den borde vara – från ett etablerat perspektiv.

LÄS OCKSÅ: M och KD segrar – men förlusterna är större

LÄS OCKSÅ: Vi måste skilja på strategi och skandal

LÄS OCKSÅ: SD firar när hot får motståndare att sluta

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.