Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Nan Goldin chockad över intresset

Nan Goldin visade sig på fredagens presskonferens. Till slut. Den självutlämnande amerikanska fotografen tar på lördag emot årets Hasselbladpris på en halv miljon kronor.
Under flera år före årets utnämning fanns Nan Goldin med i spekulationerna kring tänkbara kandidater till Hasselbladspriset, som med sina 500 000 kronor är ett av de största internationella fotopriserna. Hon är också ett fotografins världsnamn, en pristagare som levt ett hårt liv och har en air av rock'n'roll, något som stod klart redan i våras då hon inte dolde sitt missnöje med hur hon presenterades under tillkännagivandet.
Och nu under veckan har amerikanskan orsakat en hel del stress på Hasselblad center inför helgens stora evenemang. Fotografen anlände till Göteborg i tisdags för att tillsammans med en assistent få fason på utställningen, ett arbete som dragit ut på tiden och inneburit att hon stundtals inte dykt upp som utlovat. Men nu har bilderna kommit upp på väggarna som målats i olika färger för att skapa en salongskänsla.
Och drygt en kvart försenad dök till slut också Nan Goldin upp till fredagens pressvisning.
- Jag är chockad över att sitta här. Jag har verkligen varit ogillad i fotovärlden tills ... i går känns det som, sa fotografen sedan hon hälsats välkommen av Hasselbladstiftelsens representanter.
Utställningen spänner över Nan Goldins mer än trettioåriga karriär som fotograf, från hennes tidiga svartvita bilder då hon ville bli modefotograf till ett av hennes senare verk, multimedieinstallationen Soeurs, Saintes et Sibylles. Den är en hyllning till storasystern Barbara som begick självmord 1965 när Nan Goldin var elva, en händelse som tillsammans med att hon samma vecka gjorde sin sexuella debut har legat till grund för hennes konstnärskap.
Hon slog igenom i mitten av 80-talet och väckte stor uppmärksamhet med de självutlämnande färgbilderna i The Ballad of Sexual Dependency. I bildspelet speglar Nan Goldin sitt liv bland vännerna i främst New York, en närgången inblick i en ofta rå miljö med missbruk, sex och våld. Hon har genom åren fortsatt att bygga på bildspelet som nu är 42 minuter långt och visas på utställningen i Göteborg.
Den är den största tillbakablicken över hennes konstnärskap som gjorts i Sverige. Inför utställningen har också en ny bok producerats, The Beautiful Smile. Av de 155 bilderna har omkring häften aldrig tidigare varit publicerade.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.