Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Johan Wanloo  Bild: Jonas Lindstedt
Johan Wanloo Bild: Jonas Lindstedt

Nörden är död

Det brukade handla om drömmar. Men nu har nörden assimilerats av det kommersiella Borg-kollektivet , skriver Johan Wanloo.

Att “det har blivit coolt att vara nörd” kan vara en av vår tids slappaste spaningar. Ihop med “det har blivit trendigt med mikrobryggerier“ och “90-talet har kommit tillbaka igen“ befinner den sig i toppen av de fantasilösa spaningarnas elitserie.

I själva verket är nörden död.

I begynnelsen var ordet synonymt med “tönt”. Det lämnar vi därhän. För mig handlade nördighet alltid om att ta hand om saker som andra människor ansåg ointressanta eller såg ner på. När jag hyrde Jedins Återkomst om och om igen på VHS på Golfens Center på Hönö var var det bara jag som brydde mig om Star Wars. “Varför vill du se sån här gammal skit?” frågade expediten rakt ut en gång. För att jag inte kunde låta Star Wars, som betydde så mycket för mig, glömmas bort förstås. Jag läste att George Lucas inspirerats av nåt som hette “Buck Rogers” så då var jag tvungen att kolla in den. En serie från 1929 där rymdskeppen hade gardiner. Star Wars öppnade vägar till nya upptäckter och till slut satt jag och läste äventyrsromaner från 1916. Jag nördade ner mig helt enkelt. Nördskapet kom inte gratis. Det var en kamp.

Nu behöver någon som identifierar sig som en nörd bara öppna mediakranen och gapa. Nörden har inte blivit cool. Nörden har blivit en tanklöst glufsande konsument bland alla andra.

För det håller faktiskt inte att se sig själv som en udda särling med obskyra intressen för att man till exempel gillar Science fiction eller dataspel. Science fiction har varit en populär och inkomstbringande genre sedan 10-talet. Senast dataspel kunde anses som obskyrt var på 60-talet när programmerare spelade hemgjorda krigsspel i smyg på Massachusetts Teknologiska Instituts stordatorer. 1977 var en Atari 2600 i brun fanér årets julklapp.

Det är 40 år sedan.

Det brukade handla om drömmar. Nu handlar det om att betala 120 spänn för att komma in på en illaluktande marknad för att spendera ännu mer pengar. Har du tur kan du köpa ett signerat foto av en stelt leende Samantha Fox eller birollsinnehavare från Stargate SG-1. Vill du klä dig som en nörd? Tack vare barnslavar som syr tröjor med enhörningar på åt svenska 30-åringar är det enklare än någonsin.

Jag förstår att det här framstår som “Du skulle varit med på min tid”-gnäll. Men så är det faktiskt inte. Det handlar om en sorg över något som jag en gång brydde mig om men som jag nu mest blir lite äcklad av. Det finns en maskin som äter upp allt som är fräckt, tuggar tills ingen smak finns kvar och sen blir utspottat i form av Black Metal-tröjor på H&M.

Eller som de skulle säga i Star Trek: nörden har assimilerats av det kommersiella Borg-kollektivet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.