Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mona Malm ägde både allvaret och den burleska humorn

Det var någonting alldeles extra med Mona Malm. Hon överbryggde gapet mellan det folkliga och finkulturella och varvade gärna Dramaten med burlesk revy. Få kunde som hon strössla med varm humor, också i sina mest seriösa roller.

LÄS MER: Mona Malms liv i bilder

Mona Malm kom att bli en av våra allra mest folkkära skådespelare, och besatt en alldeles unik begåvning. Hon utstrålade värme och klokskap. Hon ägde på samma gång allvaret, med tiden också tyngden, och den burleska humorn.

Blixtsnabbt kunde hon skifta egenskaper efter roll: från varm, moderlig och robust till njutningslysten och vacker. Okonstlat och med perfekt tajming tog hon sig an världsdramatikens kvinnor, briljerade ömsom som Linda Loman i ”En handelsresandes död” och Martha i ”Vem är rädd för Virginia Woolf?”.

LÄS MER: Mona Malm är död

Som Alma Ekdahl, gift med Jarl Kulles häradsbetäckare Gustav Adolf i Ingmar Bergmans klassiker ”Fanny och Alexander” skrev hon för evigt in sig i filmhistorien.

Hon skolades såväl i Kar de Mummas ”Blancherevy” som på Dramaten, vilket märks på spelstilen, där tragiken aldrig tilläts att ta överhanden. Ingen roll syntes henne främmande och genom att så ofta växla mellan det folkliga och finkulturella överbryggade hon gapet däremellan.

Det märktes att hon älskade komedi och satir, och bland paradrollerna kan nämnas damkårens ordförande i ”Lysistrate” och Näsans programledare Mona-Lisa i tv-serien ”Peta näsan”, som drev hejdlöst med Lagoma Televisionen (LTV).

Tidigt i karriären varvade hon tv-serier med scendramatik – något hon fortsatte med livet ut. Förutom Guldmasken, O’Neill-stipendiet, Gösta Ekman-stipendiet och andra prestigefyllda teaterutmärkelser fick hon 2010 även en Hedersguldbagge för sina insatser på film och tv.

Många förknippar henne kanske allra starkast just med tv-succéer som Lars Molins ”Tre kärlekar”, där hon spelade bondmoran Ester, ”Chefen fru Ingeborg”, ”Den goda viljan”, ”Den tatuerade änkan”, ”Gynekologen i Askim” eller ”Saltön”. På senare år lockade hon förstås också till skratt som dominanta Margaretha, mamma till Felix Herngrens rollfigur Alex, i den folkkära tv-serien ”Solsidan”.

Vem kan glömma scenen då Anna (Mia Skäringer) ska föda sitt och Alex första barn. In i förlossningsrummet stormar helt oombedd svärmor Margaretha: pjåskar, svimmar och måste – mer akut än självaste barnaföderskan – tas om hand. Sådan var hon: Mona Malm. Med glimten i ögat, och innerlig värme, stal hon gärna hela showen.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.