Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Miljonbidrag till Draken film

Filmfestivalens streamingsajt ska når fler tittare. Nu har Draken film fått ett miljonbidrag från EU för att på allvar kunna marknadsföra sin sajt.

Att stärka filmkonsten, komplettera filmfestivalen och bli en kvalitativ konkurrent till HBO Nordic och streamingjätten Netflix. Det var ambitionen när Göteborgs filmfestival 2014 lanserade "Sveriges viktigaste filmkanal", det vill säga betaltjänsten Draken film. Nu fem år senare tycker filmfestivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg att man lyckats med det.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Under 2018 hade vi betalande medlemmar i 289 av våra 290 kommuner, det är vi otroligt nöjda med.

Om den geografiska spridningen i princip är rikstäckande så är Draken films betalande kunder däremot inte besvärande många. Vid utgången av 2015, ett år efter att tjänsten lanserades, hade man 1 223 abonnenter. I dag har den siffran nästan tredubblats, men det handlar fortfarande om ett relativt blygsamt antal.

Nya pengar från EU

– Vi ligger ganska stabilt runt 3 500 betalande prenumeranter. En del låter abonnemanget löpa år efter år, andra kopplar av och på. De betalar under ett par månader, sedan lämnar de tjänsten för att återvända lite senare. Så ser beteendet ut även när det gäller mer kommersiella filmtjänster som HBO och Netflix. Många har ju alla tre streamingtjänsterna samtidigt, säger filmfestivalens vd Mirja Wester.

I samband med att sajten drog igång fick Draken film ett etableringsstöd för teknisk utveckling av EU på 1,2 miljoner kronor. Nu har man beviljats ett lika stort bidrag för 2019, men då är EU-pengarna öronmärkta för marknadsföring.

– Dessutom lägger vi in lika mycket själva så det blir en rejäl satsning på nästan 2,5 miljoner kronor, säger Mirja Wester, som räknar med en "dynamisk tillväxt" av nya prenumeranter.

Ragunda går mot strömmen

Under 2018 har 12 000 konton funnits registrerade på Draken film och sammanlagt har det skett 54 000 visningar över hela landet av de 500 filmer som finns tillgängliga på sajten. Men vänta nu ... över hela landet? Nej, inte riktigt hela landet. Det finns som sagt en kommun där ingen av de boende har använt sig av Draken film, nämligen Ragunda.

Jämtlands minsta kommun med drygt 5 000 invånare är mest känt för sina vattenkraftverk och den thailändska paviljongen King Chulalongkorn Memorial, men snart också för sin avoga inställning till arthousefilm.

Då vet ni i alla fall vart EU:s marknadsföringspengar ska gå?

– (skratt) Till Ragunda menar du? Ja, vi får väl se var pengarna kan göra störst nytta, säger Jonas Holmberg.

FAKTA:

Draken film

Vad: En tjänst med strömmad film som lanserades av Göteborgs filmfestival 2014. Här finns cirka 500 kvalitetsfilmer från hela världen.

Hur: Månadsvis prenumeration för 79 kr.

Varför: Som komplement till Göteborgs filmfestival och en slags kvalitetsbaserad motvikt till jättesajter som Netflix.

Drivs av: Går runt ekonomiskt tack vare prenumerationsintäkter. Får i år bidrag av EU (1,2 miljoner kronor) samt Filminstitutet (700 000 kronor).

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.