"Finns det ingen medhörning?" I början av repetitionerna frågade sig Miah Persson och kollegorna i ensemblen hur de skulle höra sången från scen, hur de skulle veta när det var dags att gå upp på scen utan högtalarutrop. Men på Drottningholms 1700-talsteater gäller andra spelregler och minimal teknik.
Operan är Mozarts första, han skrev "Mitridate" redan som 14-åring, och den stora stjärnan - trots en ensemble med flera stora internationella namn - är svenska stjärnsopranen Miah Persson. I snart tio år har hon haft världens operahus som uppdragsgivare. Nu har hon börjat längta hem till Sverige och rollen i "Mitridate" har gett barnen en chans att tillbringa extra tid med morföräldrarna i Hudiksvall.
Det är de stora internationella operafestivalerna som hållit henne borta från den svenska sommarscenen. I stället har hon sjungit på Salzburgfestivalen, som satsar mycket på Mozart, liksom i Aix-en-Provence och Glyndebourne. Just Glyndebourne har haft stor betydelse för såväl karriär och privatliv. Sedan debuten där 2006, i Mozarts "Così van Tutte", har hon gjort flera roller där och det är också strax i närheten som hon och brittiske maken, tenoren Jeremy Ovenden, rotat sig med sina två barn.
Om två år återvänder hon till Kungliga Operan i Stockholm. Innan dess gör hon Pamina i "Trollflöjten" på Metropolitan, hennes fjärde roll på den prestigefulla New York-scenen, grevinnan i "Figaros bröllop" på Glyndebourne, och allra först, i september, sjunger hon sin första "Misa solemnis" med Göteborgssymfonikerna. Med tydliga spår av hälsingedialekten radar Miah Persson upp kommande roller, men lyckas inte komma ihåg en av dem.
Karriären är inne på en ny väg känner hon.
Miah Persson har rört sig från de lite flickaktiga rollerna till kvinnor med mer tyngd och drömrollen är Violetta i "La Traviata". Mozart tror hon aldrig att hon kommer ifrån, hans kompositioner passar hennes röst sällsynt väl, men hon kan ibland önska att operahusen såg att hon kan sjunga annat också.
Gör: Hovsångerska (sopran) med framgångsrik internationell karriär.
Aktuell: I Mozartoperan "Mitridate" på Drottningholmsteatern. Därefter väntar roller på Metropolitan, La Scala, Edinburghfestivalen med mera. I Sverige hörs hon närmast i en konsert med Göteborgssymfonikerna i september. 2016 är nästa gång hon syns i en operauppsättning här, på Kungliga Operan i Stockholm.
Ålder: 45 år.
Familj: Gift, två barn.
Bor: I England, i Lewes, nära Glyndebourne som är känt för sin operafestival. Snart även i ett nyinförskaffat sommarhus i uppväxtstaden Hudiksvall.
Sommarplaner: "Jag har haft turen att vara ledig två helger. Då har jag åkt upp till Hudik. Innan nästa uppsättning på Metropolitan väntar två lediga veckor i Frankrike."
Lyssnar på: "Soft härlig musik som Diana Krall och Norah Jones. Svenska visor av Helen Sjöholm och "Svarta ballader" av Sofia Karlsson för att hålla kontakten med det svenska. När jag springer är det riktig untz untz med David Guetta. Och så älskar jag Bachs cellosviter."
Premiär på Drottningholms slottsteater 3 augusti.
Räknas som Mozarts första riktiga opera, som han skrev när han bara var 14 år som ett beställnigsverk till karnevalen i Milano.
Handlar om kung Mitridates strider, och om hans söner som båda förälskat sig i faderns trolovade Aspasia.
Mitridate spelas av danske tenoren Peter Lodahl, Aspesia av Miah Persson och äldste sonen Farnace av fransmannen Christophe Dumaux. Italienaren Francisco Negrin regisserar.