Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

GP:s Johan Lindqvist vill inte se Vlad Reiser ta sig vidare från deltävlingen i Malmö.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mellon är som en självsäker gås i den skånska leran

GP:s krönikör Johan Lindqvist rapporterar från Malmö och liknar Melodifestivalen vid en gås. "När ska nån skit äntligen fastna på det här fjäderfät?"

Februari i Malmö och staden välkomnar som väntat med regn och blåst. Det är blött överallt och motvinden kastar sig handlöst runt hörnen på Triangeln innan jag flyr ner i det märkvärdiga slukhål som är tågstationen som leder vidare ut till åkrarna i Hyllie.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Här ligger det stora köpcentrumet och den imponerande Malmö arena utkastade likt stenbumlingar i den skånska leran. Därinne ska den präktiga gås som är Melodifestivalen återigen dansa vid sina bländande LED-skärmar, draperad i glitter och konfetti.

Det ligger ju nära till hands att tänka på just en gås när man är i Skåne. Men det är ju också det där att all kritik som kastas på Melodifestivalen rinner av som vatten på en, just det, gås.

Att festivalen i alla tider kunnat ruska av sig de väntade och självklara sågningarna av den mediokra musiken är ju en sak. Det kan man med gott mod hantera. Men de sedan flera år återkommande frågorna kring sponsring, reklam och produktplacering i relation till sändningstillståndet borde vara svårare att värja sig emot. Likadant med de granskningar som gjorts kring banden som knyts mellan mellobubblans begränsade antal spelare och som tveklöst riskerar att hamna i vänskapskorruption. Eller i alla fall misstanken om detsamma. Vilket är illa nog.

Reaktionerna från de ansvariga hos SVT är de samma som alltid. Det är tystnad, möjligen några undflyende svar och så ett rutinerat duckande.

Senast ut av redaktioner som borrat sig ned i de många tveksamheter som omgärdar Melodifestivalen är Sveriges radios program Medierna som fokuserat på att följa pengarna, de stora pengarna, och försökt ta reda på var de kommer ifrån och var de hamnar. Och hur det påverkar SVT:s public service-uppdrag. Medierna har gjort ett bra och rentav modigt jobb när de bokstavligt talat rotat runt i de egna korridorerna.

Vlad Reiser framför sitt bidrag Nakna i Regnet under repetitionerna inför Melodifestivalens deltävling två i Malmö Arena . Bild: Johan Nilsson/TT

Men reaktionerna från de ansvariga hos SVT är de samma som alltid. Det är tystnad, möjligen några undflyende svar och så ett rutinerat duckande i trygg förvissning om att på lördag kommer en ny blixtrande deltävling som överröstar alla besvärliga frågor. Och när väl allt är över om några veckor är alla så trötta på Melodifestivalen att man inte orkar hålla den kritiska tråden.

Hjärtat och förnuftet säger Liamoo och Hanna Ferm. Och det kommer att bli så.

Det är inte utan att jag imponeras av Melodifestivalens och SVT:s avslappnade, beprövade och uppenbart väl fungerande krishantering. Man undrar när nån skit äntligen ska fastna på det här fjäderfät?

I strävsam väntan på det viker jag upp kragen och drar ned mössan för att huka mig ut i den malmöitiska snålblåsten. Och funderar på vilka som kommer att krångla sig vidare härifrån till finalen i Friends arena.

Hjärtat och förnuftet säger Liamoo och Hanna Ferm. Och det kommer att bli så. Men på min axel sitter en liten djävul och kraxar om att influencern Vlad Reiser också får spruta champagne på lördag kväll. Det skulle i så fall vara ytterligare ett bevis på vilken träskmark Melodifestivalen befinner sig i.

LÄS MER: SVT kan inte fortsätta sända superkommersiella Melodifestivalen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.