LÄS MER: Det är McDonalds burgare som är klimatboven – inte sugrören
Häromdagen uppmärksammade Lina Gustafsson nyheten om att McDonald’s i Sverige tar bort plastsugrören; att minska användningen av engångsplast är något som pågår runt om i hela samhället och är viktigt för att skapa en mer hållbar framtid.
Men precis som Lina påpekar i sin text så räcker det inte, det krävs fler åtgärder inom många olika områden för att vara med och bidra till positiva förändringar. McDonald’s är idag den enda restaurangkedjan som har klimatmål som är godkända av Science Based Targets, klimatmål som omfattar både den egna klimatpåverkan och den klimatpåverkan som sker i leverantörsledet. I Sverige är McDonald’s sedan 2012 medlemmar i Hagainitiativet och inom ramen för det medlemsskapet så har vi minskat vår egen klimatpåverkan med över 50 % sen 2010.
McDonald’s global var en av medgrundarna till Global Round Table of Sustainable Beef tillsammans med bland annat Världsnaturfonden, WWF. Syftet är att samla alla intressenter (civilsamhälle, akademin, uppfödare, uppköpare, detaljhandel och så vidare) inom nötköttsproduktion för att utveckla hållbarhetskriterier för olika geografiska områden och olika produktionssystem. Läs mer om deras arbete på grsbeef.org.
Att fasa ut plastsugrör är ett steg i rätt riktning
McDonald’s i Sverige har en hållbarhetsstrategi som omfattar tre övergripande områden; Mat, Människor och Miljö. Arbetet för mer hållbara förpackningar är en av insatserna vi gör, nu senast genom att byta till papperssugrör samt byta till brickor som tillverkas av återvunnen havsplast. Arbetet med förpackningarna har pågått i flera år; sen 2015 kommer allt papper som vi använder antingen från återvunnet material eller från certifierat hållbart skogsbruk, plastanvändningen minskade med 50 ton under 2019 och resan fortsätter. Parallellt med allt annat arbete så utvecklas menyn på McDonald’s i Sverige för att erbjuda nya flexitariska alternativ och idag är över 40 % av proteinet som serveras fisk, kyckling och vegetariskt; på alla kampanjburgare kan gästerna enkelt välja vilket protein de vill äta.
Att fasa ut plastsugrör är ett steg i rätt riktning och tillsammans med all annat vi gör bidrar förändringarna till en mer hållbar framtid – men vi är inte i mål än. Vi kommer att fortsätta arbeta intensivt med högt ställda mål för att verksamheten ska bli ännu mer hållbar.
Henrik Nerell, miljöchef, McDonald’s i Sverige
Missa inte det senaste från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.