Mark Isitt: Wannholts uttalande om Västlänken motiverat

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Martin Wannholt (M) gillar inte Västlänken. Litar inte på kalkylerna, ser inte nyttan, tycker den hämmar den lokala kollektivtrafiken.

Nu har han belagts med munkavle. Just som han skulle intervjuas av Västnytt fick han ett telefonsamtal – ”Jag får visst inte uttala mig i media.”

Jonas Ransgård, ordförande för Göteborgsmoderaterna, försäkrar att det inte var han som ringde. Han har ingen önskan att tysta sin kollega, säger han. Ingen alls. Han vill bara att Wannholt rättar sig i ledet: ”Jag förväntar mig att Martin talar för den linje som partiet beslutat om, det vill säga ja till trängselskatt och till det västsvenska paketet.”

ANNONS

Detsamma säger partiledningen i Rosenbad. Fast med ännu mer eftertryck. Det var tydligen den som hörde av sig, som beordrade Wannholt att ställa in intervjun, som krävde att han omedelbart slutade uttala åsikter som inte var sanktionerade. Och det kan ju knappast vara varje dag, får man anta, som stockholmarna ringer så där, på två röda, bara för att någon Göteborgspolitiker skrivit något i Göteborgs-Posten – Martin Wannholt måste verkligen ha klantat till det.

Men har han det? Det påstås att hans trovärdighet som politiker skadats. Kommunalrådet Johan Nyhus – Wannholts motsvarighet på den socialdemokratiska sidan – krävde genast hans avgång, ”Han har inget förtroende kvar.” Men för väljarna tror jag det är precis tvärtom. Wannholts uttalande kan knappast tolkas som annat än uppriktigt och frispråkigt. Dessutom mycket motiverat. Wannholt är Göteborgsmoderaternas talesman i trafikfrågor. Den information han har om Västlänken är välgrundad. Är det någon som ska dra i nödbromsen är det han. Att sitta tyst och låtsas som ingenting medan ytterligare miljarder försvinner ner i det där svarta tunnelloppet, hade det ens varit lagligt?

Och ändå är det vad partiledningen begär.

Och Johan Nyhus.

I sin utlösande debattartikel i GP ifrågasatte Martin Wannholt den ekonomiska kalkylen för västlänken. Han hade fått indikationer att kostnaden kommer att öka från 20 till 25 miljarder. Pengar som kommer att lastas skattebetalarna. Ett påstående som Trafikverket hävdar är helsnurrigt, fullkomligt taget ur luften – ”Vi har inga indikationer som säger att vi inte ska klara den tilldelade budgeten.” Men så är det också Trafikverket som knåpat ihop den kalkyl Wannholt kritiserar.

ANNONS

De som varnat för prisstegringen är tjänstemän inom kommunen. Tyvärr vågar ingen av dessa träda fram, enligt Wannholt.

”Att kritisera Västlänken är det säkraste sättet att bli av med jobbet”, som en tjänsteman jag talat med har uttryckt det.

Hur länge får Wannholt behålla sitt?

ANNONS