Influencern Margaux Dietz har skapat stora rubriker när hon filmade en utslagen man.
Influencern Margaux Dietz har skapat stora rubriker när hon filmade en utslagen man. Bild: Malin Hoelstad/SvD/TT

Emanuel Karlsten: Margaux Dietz lät innehåll gå före empati

En influencer filmar och petar på en utslagen man. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Hysterin över Margaux Dietz empatilöshet är ett tecken i tiden, menar Emanuel Karlsten.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

När var det senast en sådan mediahysteri kring en influencers snedsteg? Reaktionerna efter att Youtubern Margaux Dietz filmat – och låtit sonen peta på – en utslagen man är unika. Kanske beror det på att Margaux Dietz är en länk mellan en gammal och ny medievärld?

Och på att Dietz gjort en grav felbedömning. I grunden har följande hänt: Dietz upptäcker en liggande man som blockerar hennes dörr. Hon tror att det är en vän som skojar – kanske vill han bidra med innehåll till hennes Youtubekanal? – och ber en vän/anställd fota från trappuppgången. Hon knuffar ut sonen och sig själv i trappuppgången med varsin mobiltelefon. Sonen får till och med peta på den utslagne innan Dietz upptäcker att det inte är en vän, utan en främling. Stämningen förändras, det blir chock, skam och hon ringer vän som tipsar om att ringa polisen.

ANNONS

Föreställ dig nu själv att du varit med om något liknande. Att du trott att någon har skojat med dig (bortse från sannolikheten i detta tankeexperiment): Hur hade du återberättat det för dina vänner? Kanske något i stil med att “Jag trodde en kompis skojade, öppnade dörren och spelade med – min son till och med petade på personen! – innan vi upptäckte att det var en främling, en utslagen! Vi ringde polisen. Så pinsamt, så dumt, så hemskt!”

I ett samtal hade stort fokus varit på det senare: Att det var hemskt, att vi känner oss dumma. Gång på gång hade det sannolikt upprepats.

Och här ligger sannolikt diskrepansen: Dietz trodde att hon kunde återberätta händelseförloppet genom en Youtubefilm, som vore det för vänner: Att hon nyss upplevt något tokigt som visade sig vara ett trauma.

Vi vet ju redan vad som hänt och ser i stället en rik makthavare som med sin privilegierade familj försöker skapa innehåll på en utslagen mans bekostnad.

Utgångspunkten är inte helt fel. Många av hennes tittare upplever sig som vänner, tolkar och förstår som vänner. Det har gett en fanbase som Dietz kunnat kapitalisera på. Men det har också gjort Margaux till en makthavare som omsätter tiotals miljoner varje år. På grund av denna framgång har hon också en räckvidd som når långt utanför den där nära kretsen. Denna yttre krets klampar nu in i hennes värld, helt utan någon förstående relation. Vi vet ju redan vad som hänt och ser i stället en rik makthavare som med sin privilegierade familj försöker skapa innehåll på en utslagen mans bekostnad.

ANNONS

Båda sakerna är därför sanna: Dietz försökte berätta om något ovanligt, bisarrt och dumt från hennes vardag. Och hon försökte kapitalisera på det. Kort sagt överskattade Dietz sitt sammanhang, sin berättarförmåga och framför allt sin kontext.

Eller för att göra en mindre generös tolkning: Dietz lät innehåll gå före empati.

Det intressanta är volymen på reaktionerna. Under hela helgen har händelsen toppat sajternas läsarlistor och blivit riksnyhet. Det är ovanligt, eftersom influencers ganska ofta gör tveksamma saker. Det lanseras produkter där de bedrar sin följare i marknadsföringen. Och det tog flera år innan Svenska dagbladet granskade att en av Sveriges största youtubers, Pontus Rasmusson, i flera år haft sexualiserat innehåll gentemot barn.

Men nu handlar det om en person som inte bara är influencer. Dietz är också programledare, lekprogramsdeltagare och gör partiledarintervjuer. Trots att hon inte är bland de största på Youtube är hon en länk mellan en gammal och ny värld, vilket gör det lättare för traditionella medier att göra en nyhet av henne.

På många sätt är det en perfekt storm, frampiskad av två samhälleliga kalluftströmmar: Att vi hellre filmar än agerar vid svåra händelser. Och att nya mediemakthavare blir stora i ett landskap där en “empati” mer används som hashtag än som kompass.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Tinder fyller tio år – och har blivit skittråkig

LÄS MER:Recension: ”Young royals” säsong 2 – Netflix

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS