Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den misstänkt mordbrand bröt ut under torsdagsförmiddagen i en av Kyoto Animations studios i den japanska staden Kyoto. Bild: Kyodo News via AP

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mangaexperten: "En anmärkningsvärd studio"

Runt 30 människor ska ha dödats och ytterligare har skadats i samband med en misstänkt mordbrand på den japanska animationsstudion Kyoto Animations. Serietecknaren och mangaexperten Tomas Antila menar att det är en unik studio som har drabbats av den tragiska händelsen.

Studio Kyoto Animation har funnits sedan 1981, men höll länge på med att enbart hjälpa andra produktioner med deras animationer. För ungefär femton år sedan bytte de riktning och med det föddes en inflytelserik animationsstil.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Tomas Antila berättar att studion började göra egna produktioner och på det sättet skapade, eller åtminstone populariserade, en egen genre – "Kyoani".

Ordet är en sammansättning av Kyoto och animation och fungerar alltså som en förkortning av studions namn.

– Kyoto Animation är unika på flera sätt. En sak är att nästan alla studios ligger i Tokyo, men de är baserade i Kyoto.

– Sen är de anmärkningsvärda för att det är många unga och kvinnor som jobbar där. De har flera kvinnliga regissörer, som Naoko Yamada, en av de största, som regisserat "A Silent Voice" som även har visats i Sverige, säger Tomas Antila.

LÄS MER: 27 personer befaras döda efter mordbrand i Japan

Han berättar att han har sett uppgifter om att Naoka Yamada ska vara oskadd. Därefter beklagar han händelsen och lyfter hur hemskt han tycker att det är.

– Det här är också en så intressant och vänlig studio. Tyvärr måste man säga att japansk animation är ganska patriarkal, men Kyoto Animation har ett kvinnligt och ett ungt fokus.

Spekulationer om fansen

Tomas Antila förklarar att Kyoto Animation gör ganska få produktioner, ungefär två till tre per år, men att de sedan det stora genomslaget med "The Melancholy of Haruhi Suzumiya" (2006) har varit inflytelserika. Han påpekar också att genren de har byggt upp har en särskild vardagsrealistisk prägel.

Stilen har även lett till att studion har fått dedikerade följare, "otakus", eller hardcorenördar som Tomas Antila kallar dem.

– Otaku är en subkultur. Det är de största fansen man kan tänka sig och sådana brukar i regel ses negativt i Japan. Det är inte jätteokej att vara supernördig i någonting.

– Otakus brukar också anklagas för hemska händelser, som mord. Jag misstänker att man även nu kommer att tro att otakus ligger bakom detta och jag har redan börjat se sådana kommentarer och spekulationer. Men man vet ju ingenting om situation och som jag ser det är det bara galna människor som kan göra sånt här, säger Tomas Antila.

Kyoto Animations viktigaste verk enligt

Tomas Antila

Amagi Brilliant Park (2014)

The Melancholy of Haruhi Suzumiya (2006-2009)

A Silent Voice (2016)

Miss Kobayashi's Maid Dragon (2017)

Tamako Love Story (2014)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.