Varför förflytta en berättelse om förtärande maktbegär och blodshämnd från 1600-talet till ett 1970-tal, inspirerat av filmgenren blaxploitation och ackompanjerat av soul och funk av Isaac Hayes och Sly and the Family Stone?
För regissören och koreografen Fredrik "Benke" Rydman, känd från bland annat Bounce, handlade det om ren självbevarelsedrift. Precis som när han satte upp "Svansjön" i modern tappning ville han hitta en personlig ingång i berättelsen.
Den första inspirationskällan kom dock från tv-serien "The wire" som skildrar poliser och kriminella i 2000-talets Baltimore i USA.
Från "The wire" var steget inte så långt till 70-talsfilmer som "Shaft" och "Super fly". Eftersom Fredrik "Benke" Rydman har jobbat mycket med streetdans är han från grunden impregnerad med den afroamerikanska musiktraditionen och blaxploitationfilmerna.
Utmaningen ligger i att få publiken att hänga med i den med moderna mått mätt texttunga berättelsen, menar han.
"Macbeth" får premiär den 22 december.
Görs i Göran O Erikssons klasssiska översättning - med 80 procent av originaltexten kvar.
Fredrik "Benke" Rydman regisserar, koreograferar och står också för scenografin tillsammans med Lehna Edwall. Hon är även gjort kostymerna.
Macbeth spelas av Jörgen Thorsson och Lady Macbeth av Sofia Ledarp. I föreställningen medverkar fyra professionella dansare: Markus B Almqvist, Anton Borgström, Yared T Cederlund och Alexander Dam.
Nästa år hålls 450-årsjubileet av Shakespeares födelse. Stockholms stadsteater tjuvstartar firandet med denna uppsättning av "Macbeth".