Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Lisa Rosendahl, curator för Gibca 2019 och Gibca 2021, fotograf: Magnus Lundqvist

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lisa Rosendahl om årets konstbiennal

En strof av en dansk poet, svensk slavhandel i Västindien och Göteborgs 400-årsjubileum. Allt flätas samman i Göteborgs konstbiennal, berättar curatorn Lisa Rosendahl.

Lisa Rosendahl är i Göteborg för att presentera titel och tema för årets konstbiennal, Gibca 2019, som drar igång 7 september. Namnet blir "Part of the labyrinth", vilket är en strof ur en dikt av den danska poeten Inger Christensen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Hon skrev "Jag tänker, därför är jag en del av labyrinten". Det är ett slags svar på Descartes "Jag tänker, därför är jag" säger Lisa Rosendahl.

LÄS MER: Konstbiennalen stannar hos Röda Sten

Kaotiskt 1621 – kaotiskt 2021

Tematiskt arbetar hon med sammankopplingar och sammanflätningar, på flera plan. Bland annat har hon som första curator fått i uppdrag att göra två biennaler efter varandra, 2019 och 2021.

– Att koppla de två biennalerna till varandra blev den tematiska utgångspunkten för mig. 2021 är det ju Göteborgs 400-årsjubileum. På 1620-talet formulerades den mekanistiska världsbilden. Det blev slutet på uppfattningen att världen var besjälad och början på att se människan som separerad från naturen, som blev något vi kunde lägga under oss och utnyttja för egen vinning. Idag har vi kanske närmat oss slutet av den tidsperioden, säger Lisa Rosendahl.

LÄS MER: Extrapengar gav biennalen ny publik

Hon menar att många nog känner att vi lever i en kaotisk tid, vilket kopplar samman oss med hur det såg ut i Europa på 1600-talets början.

– Dåtidens svar på kaoset blev den mekanistiska världsbilden. Nutidens kaos är en effekt av att vi har behandlat världen som vi har gjort i 400 år. Vad är svaret den här gången? Vi måste börja förstå oss själva som en del av världen, vare sig vi gillar det eller ej.

Ny utställningsplats på Packhusplatsen

En ny utställningsplats för biennalen blir Franska tomten, som idag kallas Packhusplatsen.

Franska tomten fick sitt namn då den på sent 1700-tal skänktes till Frankrike i utbyte mot den västindiska ön Saint-Barthélemy. Där bedrev Sverige bland annat slavhandel under nästan 100 år.

– Det blir intressant att bjuda in konstnärer och andra röster att relatera till den komplexa historien mellan Saint-Barthélemy och Franska tomten. Det väcker tankar om handel och rättvisa, eller kanske snarare orättvisa, säger Lisa Rosendahl.

LÄS MER: Beredd på debatt under biennalen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.