Skara sommarland 1991, ur Landet utom sig.
Skara sommarland 1991, ur Landet utom sig. Bild: Lars Tunbjörk

Lars Tunbjörk fångade den svenska folksjälen

Boråsfotografen Lars Tunbjörk varma bilder från köpcenter och campingplatser fångade upp det som rörde sig i marginalen och gjorde det till centrum. Magdalena Ljung fd Dziurlikowska hyllar den stora retrospektivutställningen över hans liv och verk på Fotografiska i Stockholm.

ANNONS
|

Tunbjörklandet är Sverige när det är som vanligast, inhemskast, olidligast. Ett tyst skrik mot gräll plast, en desperat melankoli. Fyllekyss i gräset, avgasgrå snögubbe, korv med mos, skokartongshus. Vi har sett det förut men inte så här. Inte lika tröstlöst, ömsint och vemodigt. Många kan fånga en dråplig scen, en oneliner som skaver, men Tunbjörk ger en hel, vid och djup berättelse. Få konstnärer är så tongivande att de sammanfattar en folksjäl. I hans fruset färgglada bilder går en kritisk golfström, en varm omfamnande ironi.

LÄS MER:Kulturindustri bakom pris som väcker många frågor

”Han fotograferade oss, det var inte de andra. Han såg sig själv lika mycket som de han fotograferade” säger Maud Nycander, dokumentärfilmaren som var hans livspartner i tjugo år. När Tunbjörk gick bort 2015 övertog hon ett stort bildarkiv och har tillsammans med Hasse Persson, tidigare konstnärlig ledare för Hasselblad Center, kurerat den stora exposén på Fotografiska. Parallellt med utställningen ges en retrospektiv bok ut på Max Ströms förlag, två och ett halvt kilo bild och text. Varken utställningen eller boken tvinnar tolkningen av Tunström speciellt hårt. Se här, tänk själv, tycks de säga istället.

ANNONS

Färgfilm och stark blixt även mitt på dagen, så fotograferade Tunbjörk, och hans bilder blev nivellerade hägringar där varje detalj var lika viktig. De badar i förklarat ljus, som uppenbarelser. Ofta drogs han till en viss miljö, som ett köpcenter eller en campingplats, för att sedan vänta in en händelse. Något högst vardagligt utspelade sig, men fångat i en bild, i tiden, och isolerat från sitt sammanhang blev det enigmatiskt och pregnant.

Landet utom sig är fotosviten och boken som blev Tunbjörks genombrott i början av nittiotalet. En civilisationskritisk resa genom ett uppskruvat och ihåligt Sverige som ville efterlikna USA. Trollhättan, Munkfors, Sjöbo, där ett pärlband av oviktigheter är det väsentliga. Det lilla livet som borde kallas det stora livet. Han såg det som rörde sig i marginalen och lyfte upp periferi till centrum. Fotoserien I Love Borås! är egentligen samma sak, med Ellos och blommiga gardiner. Tunbjörk brukade säga om sina motiv på boråsdialekt: ”Det är Borås. Vart jag än kommer är det Borås.” Home som också utgår från födelsestaden är desto mer avskalad. Blick stilla och intensiv, halvvägs in i himlen och helvetet med eteriskt renskrubbad spis, sluten fasad och människans huvud bortklippt av bildens kant.

ANNONS

LÄS MER:Oscar Muñoz framkallar Colombias politiska historia

Vinter blev Tunbjörks sista stora projekt. På uppdrag av Göteborgs-Posten fick han 2004 fria händer att skildra vintern i Sverige, och han antog det som en terapeutisk utmaning. Vinterdepressionen till trots reste han längs illa upplysta vägar och fortsatte med det även två år efter att uppdraget var slut. En mörk, glittrig och smutsig saga vällde fram. Första gången jag såg den blev jag golvad. Mina tonår, jag hade aldrig fått dem uppvärderade till en bild. På många sätt en hemsk berättelse, men också den enda jag hade så jag älskade den. Romantik parad med vantrivsel och utbrytningsförsök.

”När hundra fotografer vände sig åt ena hållet vände han sig åt det andra, det kan man se i reportage om honom.” berättar Maud Nycander. Där är blicken från sidan. Den som vi alla så väl behöver.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS