La Nilsson prisar Maestro Muti

ANNONS
|

Omvärldens ögon vänds mot Stockholm när den italienske dirigenten Riccardo Muti hedras med världens största musikpris - Birgit Nilssons. "Varje gång jag såg Birgit Nilsson sjunga var som en uppenbarelse", säger en karismatisk operastjärna om en annan.

Riccardo Muti har gästat Sverige flera gånger tidigare, senast på fjolårets Östersjöfestival. Under detta besök låter han dock dirigentpinnen vila. Över trettio utländska medier är på plats inför prisceremonin och Mutis schema är minutiöst planerat.

-Detta är ett så oerhört prestigefullt pris, och delas ut i namnet av en artist jag beundrade väldigt mycket men som jag aldrig har arbetat med. Birgit Nilsson kommer dessutom från en nation som givit så mycket till operavärlden, säger Riccardo Muti och berömmer översvallande de svenskar han samarbetat med, som Nicolai Gedda och Gösta Winbergh.

Frågan vad han ska göra med den anmärkningsvärda prissumman på en miljon dollar, närmare 7 miljoner kronor, är han inte lika road av.

-Du skulle inte fråga vad jag gör med de pengar jag har sedan tidigare. Hur jag väljer att använda prispengarna är ett privat beslut, och är det i filantropiskt syfte kommer det inte att vara något jag gör publicitet på.
"Birgit Nilsson var otroligt ärlig"

För den som har en lång karriär bakom sig är priset i sig det viktiga, inte pengarna, påpekar han.

ANNONS
-Jag tycker inte att priset bara ska ges till berömda konstnärer, men alltid till konstnärer som är ärliga med musiken. Birgit Nilsson var otroligt ärlig.

Maestron är på gott humör, och behåller lugnet trots mediecirkusen. Varje reporters och gratulants hand trycks stadigt med ett vänligt "arrivederci".

Av olyckan i vintras syns ingenting. Det var i februari som Riccardo Muti under en konsert svimmade och föll handlöst från podiet. Kompetenta kirurger har sedan dess tagit sig an såväl hans hjärta som diverse ansiktsfrakturer.

I bräschen för kulturpolitiken

Juryn har lyft fram Riccardo Mutis enorma inflytande både på och utanför scenen. Det blev tydligt inte minst under ett framträdande på Operan i Rom i mars. Under firandet av Italiens 150-årsjubileum framförde han Verdis "Nabucco". Redan innan "Fångarnas kör" klingat av tjöt publiken efter en repris. Kulturanslagen hade blivit hårt åtgångna och enligt Muti var det raden "Oh mia patria, si bella e perduta" (Å mitt vackra och förlorade fosterland) som utlöste reaktionen. Dirigenten höll ett spontant brandtal för kulturen och bjöd in publiken att sjunga med, vilket den gjorde mangrant. "Det var ett magiskt ögonblick", kommenterade Muti i The Times.

Att regeringen två dagar senare faktiskt backade besparingsplanerna (och istället höjde bensinskatten) säger något om Mutis inflytande.

Han är även känd för att vara trogen sina orkestrar. Den infekterade sortin 2005 från La Scala, Milanos anrika opera där han var chefsdirigent i nitton år, är följaktligen inget populärt samtalsämne. I dag är han ansvarig dirigent för Chicago Symphony Orchestra, ett erbjudande Muti tackade ja till efter att sextio musiker skrivit enskilda brev till honom. I ett porträtt av dirigenten i Sveriges Radio förklarade en av dem varför:

ANNONS
-I hans händer, i hans gester, men framförallt i hans ansikte och ögon syns det direkt vad han vill ha och vad han inte vill ha. Det är de expressiva mänskliga kvalitéerna hos Muti som gör honom till en så kraftfull maestro.

+ Prisceremonin ägde rum på Kungliga Operan den 13 oktober. Kung Carl XVI Gustaf räckte över priset och Operans chef Birgitta Svendén höll ett hyllningstal. Hovkapellet leddes av Gianandrea Noseda och sopranen Sondra Radvanovsky från Metropolitan är speciellt inbjuden som solist. Operakören framförde "Fångarnas kör" ur Verdis "Nabucco". Galan, samt en intervju med Muti, sänds i SVT lördag den 15 oktober.

+ Birgit Nilsson-priset instiftades av operasångerskan själv och med prissumman en miljon dollar, 6,7 miljoner kronor, är det musikvärldens största.

+ Priset delas ut för andra gången. Sångaren Placido Domingo fick det första priset 2009 efter Birgit Nilssons uttryckliga önskan.

+ Hädanefter utses en pristagare vartannat eller vart tredje år av en internationell jury bestående av Clemens Hellberg, ordförande för Wienerfilharmonikerna, Eva Wagner-Pasquier, en av de konstnärliga ledarna för festspelen i Bayreuth, Bengt Hall, teaterchef och vd för Malmö opera, Rupert Christiansen, operakritiker på Daily Telegraph samt Speight Jenkins, vd för Seattle Opera.

Född: 1941 i Neapel.

Familj: Hustrun Cristina Mazzavillani (grundare av Ravennafestivalen), en dotter och två söner.

Bakgrund: Utbildade sig till pianist innan han studerade komposition i tio år. La Scala-dirigenten Antonino Votto och kompositören Nino Rota (känd för sin filmmusik) var två av dem som lotsade en ung Muti vidare i yrket.

Trogen sina orkestrar: Muti har dirigerat Wienerfilharmonikerna i drygt 40 år, på La Scala var han i 19 år. Sedan ifjol är han chefsdirigent för Chicago Symphony Orchestra. Har dirigerat i princip alla världens största orkestrar.

Husgudar: Verdi och Mozart, men kompositörerna Gaspare Spontini och Luigi Cherubini har seglat upp som nya favoriter. Är mycket engagerad i sin egen ungdomsorkester som är döpt efter Cherubini.

Med egna ord: Självbiografin "Musiken först, sedan orden" kom ut i Italien 2010. Den håller på att översättas till engelska.

Kuriosa: Mutis hörsel är försäkrad för 10 miljoner euro. Han är känd för att sjunga med när han repeterar.

Hans intryck av Birgit Nilsson: "Hon är en av de få artister som var så karismatisk att hon bara behövde gå upp på scen och ingen kunde undgå att dras till henne. Jag hörde henne första gången 1960 eller 1970 när hon sjöng 'Fidelio' i Rom för Leonard Bernstein. Jag arbetade i Florens och tog tåget till Rom bara för att höra henne sjunga. Men i 'Tristan' var hon också fantastisk. Och som Elektra! Jag glömmer aldrig hennes Elektra i München."

ANNONS